Periodinis leidinys „Lietuvos sparnai"

Plėsdamas savo veiklą ir stiprėdamas Lietuvos Aero Klubas visą laiką jautė aviacinio periodinio leidinio trūkumą. Buvo didžiulis poreikis informuoti plačiąją visuomenę ne tik apie LAK veiklą, bet ir pasaulinės aviacijos naujienas, taip pat konkrečiau nušviesti įvairias oreivybės rūšis, gyvuojančias Lietuvoje.
Lig tol vienas privatus bandymas leisti aviacinį žurnalą („Sparnai" 1934 m., red. V. Adomavičius) baigėsi išleidus vieną numerį - pajamos už nupirktus egzempliorius nepadengė išlaidų.
Todėl LAK taryba suvokdama, jog iš pradžių periodinis leidinys neatsipirks ir bus nuostolingas, 1934 m. gruodį vis tiek ryžosi pradėti jį leisti (tuomet LAK turėjo apie ketvirčio milijono litų metinį biudžetą). Buvo tikimasi, išvysčius reklaminę akciją ir sukūrus platintojų sistemą visoje Lietuvoje, tą nuostolingumą, jeigu ir nepanaikinti, tai bent žymiai sumažinti, nes egzemplioriaus kaina buvo numatyta labai maža (50 centų), kad jį galėtų nusipirkti moksleiviai - kad aviacinės idėjos sėkmingai plistų tarp Lietuvos jaunimo.
1935 metų sausį išėjo pirmasis LAK periodinio leidinio numeris:
LIETUVOS SPARNAI
Aviacijos ir oro apsaugos žurnalas
Išeina kas mėnuo
Leidėjas - Lietuvos Aero Klubas
Atsakingasis redaktorius - Jonas Pyragius
Prenumeratos kaina metams - 6 Lt
Užsienyje -12 Lt
Atskiro numerio kaina - 50 centų
Skelbimų kainos - pagal susitarimą
Redakcijos ir administracijos adresas:
Kaunas, Maironio g-vė 14. Tel. 30 03
Pirmieji numeriai buvo 24 puslapių (įskaitant viršelius) apimties, vėliau puslapių skaičius siekdavo 36. Nuo 3-iojo numerio atsakinguoju redaktoriumi tapo Juozas Krygeris, o nuo 1938 m. 3-iojo numerio - Juozas Narakas (buvęs karo lakūnas, 1934 m. - Generalinio štabo pulkininkas leitenantas, Karo aviacijos viršininko padėjėjas, už dalyvavimą voldemarininkų puče nuteistas mirties bausme, vėliau pakeista kalėjimu, o 1937 m. nuo bausmės atleistas, nes iš tikro kaltas buvo dėl to, kad nesutrukdė kai kuriems Karo aviacijos karininkams dalyvauti puče).
„Lietuvos sparnai" turėjo bendrąjį, lietuvių lakūnų žygių, sklandymo, modeliavimo, aviacijos technikos, priešlėktuvinės apsaugos, kariškos aviacijos reikalų, orinio susiekimo, svetimų valstybių aviacijos apžvalgos, aviacijos medicinos, beletristikos ir eilėraščių, įsakymų ir taisyklių, kronikos skyrius.
Vėliau leidžiant žurnalą turinys beveik nesikeitė. Bendradarbių skaičius padidėjo nuo 48 (1935 m.) iki 74 (1939 m.). Nuo 1937 m. Nr.11 vieneto kaina pakilo iki 70 centų, metinės prenumeratos kainai nepasikeitus.
Siekiant pagerinti finansinę žurnalo būklę, nuo 1938 m. 11 numerio „Lietuvos sparnai" tapo Aviacijos, oro apsaugos ir automobilizmo žurnalu - ėmėsi ir jau pakankamai populiarių Lietuvoje automobilizmo temų. 1938 m. 12 numeris padidėjo iki 44 puslapių. Nuo 1939 m. žurnalas buvo leidžiamas du kartus per mėnesį, 24 puslapių, kaina 30 centų (metinė prenumerata - 6 Lt). Beje, 1940 m. 2 numeris sumažėjo iki 20 puslapių, o nuo 3-iojo numerio „Lietuvos sparnai" iki likvidacijos jau ėjo 16 puslapių.
Lietuvos Aero Klubo žurnalas „Lietuvos sparnai" suvaidino labai reikšmingą vaidmenį plečiant aviacinį sąjūdį Lietuvoje. Jis buvo platinamas ir skaitomas visuose didesniuose Lietuvos miestuose, o per gimnazijas ir mokyklas pasiekdavo ir daugelį kaimų.
"Lietuvos Sparnų" leidimas:
Metai | Išlaidos | Pajamos | Nuostolis |
|
|
|
|
|
|
1940 m. birželio 15 d. Sovietų sąjungai okupavus Lietuvą, liepos mėnesį „Lietuvos sparnų" redakcija su J. Naraku atleista, nuo 13-jo redaktoriumi paskirtas buvęs Karo aviacijos gydytojas kpt. Vytautas Tupčiauskas, jis paliktas redaguoti žurnalą nauju pavadinimu „Liaudies sparnai".
Šaltinis: V.Ašmenskas - Lietuvos Aero Klubas 1927 - 1940 m.
Sparnai. Pirmasis numeris
Lietuvos Sparnai. Visi numeriai