Albatros J II




Lietuvos karo aviacijos technikos parke buvo keletas Albatros J II, statytų 1918 m., jų gamykliniai numeriai: 705, 710, 714 (būta dar vieno aparato be numerio). Lietuvių lakūnų jie vadinti „broneaparatais", buvo sumontuoti iš dalių, atitekusių Lietuvos kariuomenei, paėmus 1919 m. iš bermontininkų karo grobį, tarp kurio būta ir nemažai aviacinio turto. Pirmasis lėktuvas — 710 — baigtas surinkti Aviacijos parko dirbtuvėse 1920 m. spalio 23 d. ir tą pat dieną išbandytas ore (skrido ltn. Jurgis Dobkevičius). Lėktuvas priskirtas oro eskadrilei, kuri dalyvavo Nepriklausomybės karo operacijose. Todėl netrukus, lapkričio 7 ir 19 d., J. Dobkevičius su oro žvalgais ltn. Juozu Sabana-vičium ir ltn. Stasiu Jakščiu juo skrido į lenkų frontą žvalgymo ir puolimo tikslais. Tačiau abu kartus patekęs į stiprią priešo ugnį, Albatros J II buvo smarkiai apšaudytas. Sugadintą aparatą teko tuojau pat remontuoti. Lapkričio 27 d. lėktuvas buvo vėl grąžintas į Oro eskadrilę. Po to Albatros J II kurį laiką naudotas lavinant lakūnus, 1921 m. sausio 25 d. perduotas Aviacijos parkui ir laikytas sandėlyje kaip atsarginis. Lėktuvas 705, po treniruotės pobūdžio skraidymų, buvo suremontuotas ir galutinai sutvarkytas 1921 m. vasario 23 d. Tada jį ore išbandė gen. ltn. Juozas Kraucevičius. Po to jis irgi buvo perduotas į sandėlį atsargai. Lėktuvas 714, iki tol laikytas sandėlyje, pradėtas remontuoti 1921 m. kovo 7 d. Po to, kartu su kitu Albatros J II (be numerio), ilgesnį laiką juo skraidyta rugsėjo 23 d. suformuotoje 1-ojoje oro eskadrilėje.
Karo aviacijoje 1921 m. buvo 4 šio tipo lėktuvai. Vėliau, nuėmus šarvus, jie daugiausia naudoti oro taikiniams (drobinėms marškoms vilkti per aviacijos šaudymo pratybas virš Baltijos jūros ties Palanga. 1935 m. vienas aparatas priskirtas Lietuvos Aeroklubui, kur naudotas sklandytuvams išvilkti į orą. Kartą Albatros J II ir sklandytuvai LY-„Nida" (pilotas Jonas Pyragius) ir BRO 3 „Pūkas" (Bronius Oškinis), sudarė vadinamąjį „oro traukinį": skrido iš Kauno į Nidą. 1937 m. rudenį paskutinis Lietuvoje likęs Albatros J II buvo nuskraidintas į Gaižiūnų poligono bombardavimo aikštelę, kur į jį bombas numetė modernus lietuviškos konstrukcijos žvalgymo ir bombardavimo lėktuvas ANBO 41: lėktuvas veteranas apvirto ir sudegė.
Lietuvoje skraidžiusių „broneaparatų" sparnai buvo margos slepiamos spalvos, liemuo — pilkas. Vėliau Albatros J II buvo perdažyti kitomis spalvomis.

Techniniai lėktuvo duomenys


Sparnų ilgis13,55 m
Liemens ilgis8,43 m
Aukštis3,40 m
Sparnų plotas43,20 m²
Tuščio masė1027 kg
Šarvų masė 400 kg
Pilno masė1927 kg
Didžiausias skridimo greitis140 km/val.
Kreiserinis greitis110 km/val.
Minimalus greitis85 km/val.
Pakilimo į 1000 m aukštį laikas8,7 min.
Pakilimo į 1500 m aukštį laikas19,6 min.
Praktinis pakilimo aukštis1500 m
Išsilaikymas ore be kuro papildymo2,5 val.
Nuskrendamas atstumas nenutūpiant350 km


Parengė: Julius Jurgelėnas 2010 03

Asmenybės

Spauskite foto
A.Gustaitis
J.Dobkevičius
S.Darius
S.Girėnas
F.Vaitkus
Z.Žemaitis
R.Marcinkus
P.Hiksa
L.Peseckas
J.Pyragius
B.Oškinis
P.Motiekaitis
V.Rauba
J.Kumpis