Rumpler C.I



Rumpler C.I - Lietuvos Karo Aviacijoje


Šio pavadinimo lėktuvai buvo statomi pirmojo austrų kilmės vokiečių aviacijos pramonininko, lėktuvų ir aviacinių variklių konstruktoriaus inž. Edmundo Rumplerio (1872—1933) firmoje, įkurtoje 1906 m. Jos pavadinimas keletą kartų keitėsi: iš pradžių — „Rumpler Luftfahrzeug" (Berlyne — Reinikendorfe), 1910 m. — „Beyerische Rumpler Werke" (Lichtenberge ir Johanistalyje), vėliau — „Rumpier Flugzeug Werke" (Johanistalyje). Pirmaisiais metais statė svetimos, vėliau — savos konstrukcijos lėktuvus. Kartu su austrų aviacijos pionieriais ir aviakonstruktorials Igo Etrichu ir Francu Velsu sukonstravo lėktuvą „Taube" ir jo modifikuotą variantą Rumpler „Taube11, kuriame įrengė pačių sukurtą pirmąjį vokiečių aviacijos variklį „Aeolus". Pilotas Helmutas Hirtas 1914 m. maršrutu Miunchenas—Berlynas šiuo lėktuvu per 5 val. 41 min. nuskrido 225 km ir pasiekė Vokietijos rekordą. E. Rumpleris taip pat sukonstravo pirmąją dengtą lėktuvo kabiną, pirmąį pasaulyje dviejų variklių skridimo aparatą, galinti skristi virš jūros.
Pirmojo pasaulinio karo metu savo įmonėje statė lėktuvus „Taube". Kiti E. Rumplerio sukurti karo lėktuvai savo konstrukcija buvo labai artimi įvairių tipų skridimo aparatams Albatros. Karo metu didelėmis serijomis gaminti Rumpler C I, C IV, C VIII ir kiti. Karui pasibaigus „Rumpler Flugzeug Werke" tapo įmone „Udet Flugzeugbau", o 1926 m. susijungė su „Beyerische Flugzeugbau" firma.
Rumpler C I — žvalgyti skirtas dvivietis medinės konstrukcijos biplanas. Jį 1915 m. sukonstravo inž. E. Rumpleris. Pirmojo pasaulinio karo metu buvo serijiniu būdu gaminamas „Rumpler Flugzeug Werte", taip pat „Germania Flugzeug Werke", „Markiche Flugzeug Werke", „Beyerische Rumpler Were", „Albert Rinne Flugzeug Werke" (modifikuotą Rumpler C.la gamino „Hannoversche Waggonfabrik"). Naudotas Vokietijos ir Austrijos—Vengrijos oro pajėgose, todėl skraidė visuose Europos frontuose. Karui pasibaigus, šio tipo lėktuvus įsigijo Estija, Latvija, Lenkija, Suomija. Rumpler C. I buvo palyginti sunkiai pilotuojamas lėktuvas. Neigiamai jis buvo vertinamas vokiečių ir austrų—vengrų lakūnų.
Skridimo aparatas turėjo paprastą dviejų ratų važiuoklę. Piloto ir oro žvalgo kabinos atviro tipo. Paprastas dviejų menčių medinis propeleris. Serijiniuose egzemplioriuose buvo įrengti „Mercedes D III" 160 AJ arba „Benz Bz III" 150 AJ galingumo šešių cilindrų vandeniu aušinami varikliai. Ginkluotė: vienas sinchronizuotas piloto kulkosvaidis „Spandau" (kalibras 7,62 mm), vienas žvalgo kulkosvaidis „Parabellum" (7,65 mm) ant turelės, 100 kg bendro svorio nedidelės taktinės bombos.
Vienas lėktuvas Rumpler C.I priklausė Lietuvos karo aviacijai. Jis buvo nupirktas 1919 m. birželio mėnesio pabaigoje Kauno aerodrome iš besikraustančio vokiečių „Flieger Abteillung 425 nr.". Lietuviai lakūnai nelabai mėgo šį lėktuvą, nes juo skraidyti nebuvo saugu.

Techninės charakteristikos

Sparnų ilgis12,40 m
Liemens ilgis7,92 m
Aukštis3,10 m
Sparnų plotas29,00 m²
Tuščio lėktuvo masė790-840 kg
Skridimo masė1350 kg
Maksimalus greitis152km/h
Kelionės greitis125km/h
Tūpimo greits60km/h
Aukščio lubos5000m
Skridimo nuotolis410km

Asmenybės

Spauskite foto
A.Gustaitis
J.Dobkevičius
S.Darius
S.Girėnas
F.Vaitkus
Z.Žemaitis
R.Marcinkus
P.Hiksa
L.Peseckas
J.Pyragius
B.Oškinis
P.Motiekaitis
V.Rauba
J.Kumpis