Pranas Požerskis |
LAK Garbės narys Sklandytojo Prano Požerskio pasakojimas Noru skraidyti užsidegiau būdamas šešerių metų. 1933 m. Viekšniuose buvo aviacijos šventė. Tai, ką pamačiau, paliko įspūdį, kurio negalėjau pamiršti. Sapnavau skrydžius, galvojau, kaip tapti lakūnu kai užaugsiu. MOKĖMĖS NEKILDAMI Tėvai mano meistrystėms netrukdė. Netgi gavau leidimą naudotis senu klebonijos pastatu, kurį paverčiau aviacijos dirbtuvėmis. Medienos sklandytuvo statybai netrūko, nes tėvas turėjo lentpjūvę. Užsidegęs sumanymu dirbdavau iki išnaktų. Pamenu, klijuoti, šlifuoti baigdavau tik pirmą, antrą valandą nakties. Kad nereikėtų grįžti namo - dirbtuvėje ir miegodavau. P.Požerskis prie "Viekšniečio" Bandymai kilti mano sklandytuvu nebuvo sėkmingi. Guminio amortizatoriaus neturėjome. Bandėme sklandytuvą pakelti traukdami jį gaisrininkų automobiliu. Pavyko atsiplėšti nuo žemės ir paskristi gal 20 cm. O galiausiai vienas žioplys dviračiu į sparną įvažiavo ir teko „Viekšnietį" tempti atgal į dirbtuves. ŠIAULIEČIŲ PAGALBA Šiauliuose tuo metu veikė sklandymo būrelis, kuriam vadovavo Vladas Drupas. Garsas apie mūsų bandymus kilti mano sklandytuvu netruko pasklisti. Vladas Drupas atvažiavo į Viekšnius pasižiūrėti kokį skraidymo aparatą čia turime. Pokalbis su juo sukėlė dvejopus jausmus. Nuliūdino, kad mano sklandytuvu Vladas patarė nekilti. PASITRAUKĖME Į VAKARUS Rusų frontas artėjo. Tėvai iš sovietų nieko gero nesitikėjo. Nusprendė trauktis į Vakarus. Atsidūrėme Vokietijoje. Ten baigiau gimnaziją. Norėjau studijuoti aeronautiką, tačiau universitete tokios specialybės nebuvo. Laisvalaikiu stačiau skraidančius modelius. Vokietijoje dalyvavau aviamodelių varžybose Ir užėmiau antrąją vietą. UŽSIDIRBAU IR SKRAIDYDAMAS Gaudamas nedidelį atlyginimą, negalėjau nesvajoti apie nuosavą sklandytuvą. Buvo viena išeitis - imtis savo verslo. Pradėjau pjauti malkas kūrenimui, tokiam bizniui daug proto nereikėjo, tik mokėti kalbą. Mano džiaugsmui, palengva verslas augo. Pastačiau mažą lentpjūvę. Dar po kelerių metų įkūriau medinių padėklų firmą, kuri per 40 metų tapo trečia pagal dydį tokio pobūdžio įmonė Anglijoje. Savos konstrukcijos malūnsparnyje Dar pasidairiau, ką dar būtų galima nuveikti ir įsteigiau drenažo paslaugų įmonę, kuri tapo labai naudinga. Atsirado ir šiek tiek laisvų pinigų. Nutariau pastatyti malūnsparnį. Konstrukcija pavyko, buvo visiems įdomi. Su malūnsparniu dalyvaudavau aviacijos šventėse ir taip dar papildomai užsidirbdavau. MAŽA APGAVYSTĖ Kadangi verslas įsisuko ir lėšų savo pomėgiui galėjau skirti daugiau, įsigijau ir sklandytuvą. Per 60 metų jų turėjau net kelis: Olimpia 2B, dvivietį Eagle, Skylark 4, Cirrus, Nimbus 2, ASW 17, ASW 22, ASH 25, ASH 25M. Nusipirkau ir lėktuvą "Dimona", kuriuo skraidžiau kai nebuvo termikų. Prie vieno iš daugelio turėtų sklandytuvų Ore esu praleidęs 4600 val. Turiu auksinį C sklandytojo ženklelį su 3 deimantais. Esu dalyvavęs 100 varžybų. Šaltinis: Aviacijos Pasaulis 2009 Nr.11 ••• Svetainės administracijos papildymas: Pranas Požerskis (g. 1927 m. vasario 14 d. Viekšniuose, Prano Požerskio ir Onos Vaičiūtės šeimoje) mirė 2011 m. gruodžio 26 d. Market Harborough, Leicestershire, Anglijoje. 2012 m. amžino poilsio atgulė gimtuosiuose Viekšniuose. Grįžti į LAK Garbės narių pagrindinį |