Iš aviacijos istorijos... |
KAUNO STEPONO DARIAUS IR STASIO GIRĖNO GIMNAZIJA Parengė 3d kl. mokiniai : Austėja Narakaitė ir Andrius Medzevičius Mokytojas : Sigitas Nefas Kaunas 2009 PIRMIEJI LĖKTUVŲ SKRYDŽIAI LIETUVOJE IR TECHNINĖ AVIACIJOS PAŽANGA Laikotarpį nuo 1911 m. tai yra nuo pirmųjų lėktuvų skrydžių iki 1914 m., kai prasidėjo I pasaulinis karas, bei 1919 m. kai prasideda funkcionuoti už aviaciją atsakingos jaunutės Lietuvos institucijos galima vadinti aviacijos priešistore mūsų šalyje. Šiuo laikotarpiu Rusijoje ir Vokietijoje buvo padaryti labai svarbūs žingsniai tolimesniam aviacijos tobulėjimui. Iš pirmo žvilgsnio atsitiktiniai parodomieji skrydžiai susieja Lietuvos aviacijos istoriją su Rusijos ir Vokietijos žymiausiais laimėjimais aviacijos srityje. ![]() Lakūnas Sergejus Isajevičius Utočkinas surengęs pirmuosius parodomuosius skrydžius Lietuvoje (1876-1915/16 ) Sergejus Utočkinas 1908 m. pirmą kartą Odesoje pakilo į orą su oro balionu. Pasiekė 1200 m. aukštį. [«Отчет правления Одесского аэроклуба за І908-І9І2 г.г.» г. Одесса, 1913 г.] ![]() Pirmieji rusų lakūnai (iš kairės): A.Vasiljevas, S.I. Utočkinas, M.N. Jefimovas. 1910 m. Vienas iš pirmųjų lakūnų Sergejus Utočkinas galėjo atvežti į Lietuvą lėktuvą su savo draugo Boriso Grigorjevičiaus Luckio (Борис Григорьевич Луцкой) konstrukcijos varikliu. Borisas Luckis buvo užpatentavęs Vokietijoje keletą variklių. Esmingiausias skirtumas buvo tas, kad šiuose varikliuose alkūninis velenas buvo žemiau cilindrų kurie buvo išdėstyti vertikaliai. Vėliau tokia konstrukcija tapo vyraujanti, o 1909 m. lėktuvas su Luckio konstrukcijos Niurnberg firmos varikliu prie Štutgarto pasiekė didžiausią tiems laikams 90 km. val. greitį. Deja lėktuvas iš 30 m. aukščio nukrito, nors lakūnas liko gyvas. Nežinia ar Luckis buvo pirmasis kuris sumanė lėktuve įtaisyti du keturtakčius dvicilindrius variklius Daimler D4F ir įrengė net tris propelerius. Vienas- fliuzeliažo priekyje, du iš šonų pritaisyti prie sparnų. Sparnai ir fliuzeliažas taisyklingų kampuotų formų. ![]() B. G. Luckis su savo konstrukcijos automobiliu ( dukterinė Daimler-kompanija) Aviacijos istorikai nesutaria tarpusavyje, nes yra dvi labai skirtingos Luckio pirmojo lėktuvo fotonuotraukos kuriose pavaizduoti skirtingi lėktuvai, bet abi pažymėtos užrašu ,,pirmasis Luckio lėktuvas“. ![]() Pirmasis Luckio lėktuvas 1910 m. (žurnalas Flugsport 1910 03 10) ![]() Luckio lėktuvo konkurentas Rumpler «Taubе» (Flugsport, 1911) (lėktuvas su dviem varikliais ,,Argus,, po 100 a.j. ![]() Unikalus Luckio konstrukcijos variklis Unikalus Luckio konstrukcijos variklis. Variklis suko priekinį 2,5 m. skersmens propelerį 1300 aps.s. o esant reikalui lakūnas įjungdavo veleną ir atsarginį 3 m. skersmens 800 aps.s. propelerį gale. Variklis turėjo reversą, kad sumažinti greitį nusileidus. ![]() ![]() Antrasis Luckio lėktuvas ![]() Antrasis Luckio lėktuvas (pagal V.B. Šavrovą) Kaip rašė laikraštis Berliner Zeitung 1912 m. stebint Vokietijos imperatoriui šis dvimotoris lėktuvas prie Berlyno atliko demonstracinius skrydžius ir pasiekė neįtikėtiną tiems laikams greitį 150 km. per. val. ![]() Lakūnas prie Luckio konstrukcijos lėktuvo Prasidėjus karui su rusais vokiečiai nebepasitikėjo B. Luckiu. Konstruktorius pateko į Špandau kalėjimą Berlyne ir kalėjo iki karo pabaigos. Tolesnis likimas mažai žinomas. Mirė apie 1920 m. Tezės: Pirmieji lėktuvo skrydžiai Lietuvoje 1911 m. yra susiję pirmaisiais ir garsiausiais to meto Rusijos lakūnais ir aviacijos konstruktoriais, todėl jų negalima vertinti kaip banalios Rusijos provincijos pramogos neturinčios išliekamosios vertės. Panaudoti šaltiniai ir literatūra: http://www.aviation-history.com/ww1aero.htm http://www.flightjournal.com http://www.orencar.ru E.Jasiūnas Amerikos lietuviai aviacijos pirmeiviai /Plieno sparnai, 1992 Nr 1 G.Ramoška Pirmieji Lietuvos karo aviacijos lėktuvai1919 – 1923 m. A. Gamziukas, G. Ramoška , Lietuvos karinė aviacija 1919-1940, Kaunas 1999. |