Konkursinis straipsnis Nr.4 |
Autorius: Marius Mureika 2009 metai Lietuvos Aviacija Nepriklausomybės karuose 1918 m.vasario 16 d. Paskelbus Lietuvos Nepriklausomybės aktą atsirado prielaidos ir tautinės aviacijos sukūrimui.Norint apginti Lietuvos laisvę,teko skubiai organizuoti ginkuotąsias pajėgas,tarp jų ir karo aviaciją.Pirmojo pasaulinio karo frontuose užgrūdinti Lietuvos kariuomenės kūrėjai teisingai įvertino technikos vaidmenį šiuolaikiniame kare.Todėl greta organizuojamų pėstininkų ir kavalerijos dalinių,1919 m. Sausio 30 d. Pradėta formuoti inžinerijos kuopa,kurią sudarė elektrotechnikos, minuotojų, automobilių, aviacijos būriai.Aviacijos būriui vadovauti skirtas Konstantinas Fugalevičius.Tų pačių metų kovo 1 d. Inžinerijos kuopa stambinama iki bataliono,o kovo 12-ąją aviacijos kuopa tampa savarankiška dalimi,kuriai vadovauti skiriamas Petras Petronis. Ši diena yra laikoma Lietuvos aviacijos gimtadieniu. Raudonosios armijos puolimas. Mėlyna linija pažymėta Bresto sutarties riba, raudona - bolševikų frontas 1919 m. sausį Kare su lenkais aviacijos nuotaika buvo jau visai kita. Pilotai buvo jau savi,tik išleisti,baigę aviacijos karo mokyklą, mūsų jauni leitenantai, vienas po kito veržėsi į frontą skridimams. Aviacijos vadovavimas irgi buvo jau visai kitokiose rankose.1920 m. Kai Lenkai traukėsi bolševikų spaudžiami iš Vilniaus krašto į pietus, mūsų lėktuvai buvo nuolatos siunčiami žvalgyti ir sekti lenkų kariuomenės persigrupavimų pagal demarkacijos liniją. Lietuvos, Lenkijos ir Latvijos puolimas. Raudona linija pažymėtas bolševikų frontas 1919 m. sausį, mėlyna - Lenkijos frontas 1920 m. gegužę Iš pat pradžių skridimų tikslas buvo žvalgymas,o pradėjus lenkams aktyviai veikti prieš mus, buvo pradėta pulti bombomis ir kulkosvaidžių ugnimi.Buvo skrendama gana toli: į Augustavą, Gardiną, Lydą, Ašmeną, N.Švenčionis ir kit. Aviacija, lyg nujausdama visą laiką sekė lenkus ir štai,kai Augustave vyko posėdžiai,aviacija pastebėjo lenkų grupavimąsi ir slinkimą Lietuvos teritorijos link. Štai šie lėktuvai dalyvavo nepriklausomybės kare: LVG C VI Žvalgybinis lėktuvas. Vokietija sparnų ilgis 13 m lėktuvo ilgis 7,45 m sparnų plotas 34,6 m2 variklis 200 AG max. greitis 170 km/h skridimo svoris 1309 kg 2 kulkosvaidžiai bombų-120 kg Halb C V Žvalgybinis lėktuvas. Vokietija sparnų ilgis 13,62 m lėktuvo ilgis 6,92 m sparnų plotas - ? variklis 200 AG max greitis 165 km/h skridimo svoris 1238 kg 2 kulkosvaidžiai bombų-120 kg Alb C III Žvalgybinis lėktuvas. Vokietija sparnų ilgis 11,69 m lėktuvo ilgis 8 m sparnų plotas 36,91 m2 variklis 160 AG max greitis 140 km/h skridimo svoris 1353 kg 1 kulkosvaidis bombų-60 kg Fok D VII naikintuvas Vokietija sparnų ilgis 8,93 m lėktuvo ilgis 6,93 m sparnų plotas 20,2 m2 variklis 200 AG max greitis 186 km/h skridimo svoris 878 kg 2 kulkosvaidžiai bombų-120 kg Alb J II Žemės puolimo lėktuvas Vokietija sparnų ilgis 14,14 m lėktuvo ilgis 8,80 m sparnų plotas - ? variklis 200 AG max greitis 140 km/h skridimo svoris 1808 kg 2 kulkosvaidžiai bombų-60 kg Šaltiniai: Algirdas Gamziukas ‚‚Aviacija Lietuvoje 1919-1940‘‘; ‚‚ LAM metraštis "Plieno Sparnai nr 7‘‘; ‚‚Kardas‘‘ 1939 nr 11; Vytautas Lesčius „Lietuvos Kariuomenė Nepriklausomybės Kovose 1918-1920‘‘ Wikipedia Aptarkite straipsnį diskusijose GRĮŽTI Į PAGRINDINĮ NEPRIKLAUSOMYBĖS KARAI PUSLAPĮ |