LAK lakūnas Juodis Vaclovas |
1906†1934 Civilis lakūnas Vaclovas Juodis gimė 1906 m. Mokylių km., Aluntos vls., Utenos aps. Utenoje baigė pradžios mokyklą, o vėliau mokslus tęsė Utenos progimnazijoje ir Ukmergės valstybinėje gimnazijoje, kurią baigė 1924 m. Baigus įstojo į Vytauto Didžiojo universitetą, technikos fakulteto architektūros skyrių. Studijuodamas susidomėjo aviacija ir pradėjo lankyti Lietuvos Aero Klubo surengtus aviacijos teoretinius kursus, kuriuos 1932 m. sėkmingai baigė. Nepaisydamas sudėtingos finansinės padėties, savo lėšomis teorines žinias imasi įgyvendinti – skraido su instruktoriumi. 1932 m. rudenį baigė III LAK civilinių lakūnų grupėje skraidymo užsiėmimus ir gavo civilinio lakūno pažymėjimą. Pirmąjį savarankišką skrydį atliko 1932 m. gegužės 1d. su lėktuvu ANBO II. Universitete balsų dauguma buvo išrinktas technikos studentų vyrijos „Plienas“ senjoru, studijuodamas dirbo Susisiekimo ministerijoje, Vandens kelių rajone. 1934 m. LAK visuotiniame susirinkime Vaclovas Juodis didele balsų dauguma buvo išrinktas klubo generaliniu sekretoriumi. Tris metus įteptai mokėsi universitete ir išlaikius visus egzaminus rašė diplominį darbą inžinieriaus diplomui apsiginti. Tiek darbe, teik moksle pasižymėjo stropumu, darbštumu, skraidydamas buvo drausmingas ir visuomet nestokojo noro skirti ir tobulėti. Lakūnas Vaclovas Juodis lėktuve. 1100 m. aukštumoje lakūnas Vaclovas Juodis lėktuvą įvedė į suktuką, švariai išlygino. Kiek praskridę tiesiai, atliko dar vieną suktuką. Po dviejų apsisukimų išlygino lėktuvą, vertikaliai pikiravo žemyn ir apvertęs ANBO II „ant nugaros“, pradėjo skirsti aukštyn ratais. Lėktuvas skrido apverstas 180 laipsnių, lygiagrečiai su žeme, tačiau esant apie 500 m. aukštyje tapo nevaldomas: neatlaikę apkrovos lūžo sparnų galai ir kelios sekundės po to ir spyriai. Lūžę sparnai uždengė pilotui V. Juodžiu kabiną iš abiejų šonų ir trukdė iššokti, o yrantis lėktuvas sparčiai didėjančiu greičiu krito žemyn. 150 – 120 m. aukštyje Jurgis Steikūnas iššoko su parašiutu, kuris sėkmingai išsiskleidė ir laimingai nusileido ant žemės. Čia pat pro lūžusius ir byrančius sparnus iš antrosios sėdynės prasimušė ir lakūnas V. Juodis, tačiau šokant ore užsikabino už vairų, velkamas krentančio lėktuvo artėjo prie žemės ir tik likus apie 30 m. jam pavyko išlaisvinti. Dėl aukščio stokos parašiutas nespėjo išsiskleisti ir dideliu greičiu lakūnas V. Juodis kniūpsčias trenkėsi į žemę. Dėl patirtų sunkių sužeidimų mirė vietoje. Lakūno Vaclovo Juodžio lėktuvas ANBO II po aviakatastrofos 1934 m. rugpjūčio 26 d. Gytis Ramoška LAM metraštyje „Plieno sparnai“ išspausdintame straipsnyje „ANBO II Pirmasis lietuviškas mokomasis lėktuvas“ apie šios katastrofos priežastis rašė: J. Dovydaitis Literatūra: Dienraštis „Lietuvos Aidas“ 1934 rugpjūčio 27 ir 29 dienos numeriai. Savaitraštis „Karys“ 1934 m. numeris 35. S. Lukšys, R. Mintautas, J. Monkevičius „Palužę sparnai“. Lietuvos Šaulių Savaitraštis „Mūsų laikraštis“ 1934m. nr. 35. LAM metraštis „Plieno Sparnai“ Nr.5 Susijęs straipsnis: KAI LŪŽTA SPARNAI |