ANBO-VIII |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Prasidėjus Europoje antrajam pasauliniam karui, susirūpinta Lietuvos kariuomenės perginklavimu. Anglijoje ir Prancūzijoje pirkti pakankamai modernūs naikintuvai Dewoitine D 501, Gloster „Gladiator“, Morane-Saulnier 406 (pastarieji dėl karo veiksmų Lietuvos nepasiekė), ![]() 1.SVARBESNIEJI LĖKTUVO ĮRENGIMAI 1. Lėktuvo ir variklio charakteristika Dvivietis monoplanas, žemasparnis, mišrios konstrukcijos, Liemuo iš duraliuminijaus vamzdžių. Liemens priešakinė dalis dengta duraliuminijaus skarda, o užpakalinė dalis – drobe. Vairai kompensuoti. Stabilizuojančios plokštumos pagamintos iš duraliuminijaus ir dengtos drobe. Važiuoklė neįtraukiama. Lėktuvą galima valdyti iš abiejų sėdynių – ir piloto, ir žvalgo. Lėktuvo sparnas elipsinės formos, ištisas, neperpjautas, medinės konstrukcijos, dengtas klijuote. Eleronai medinės konstrukcijos, dengti drobe. 9,5 mLėktuvo ilgis 4,0 mLėktuvo aukštis 13,5 mSparnų ilgis 2,8 mSparno plotis 30,0 m2Sparnų plotas Variklis Bristol „Pegasus“ XVIII su reduktoriumi (redukavimo skaičius – 0,5) ir dviejų greičių kompresoriumi. Variklio maksimalus apsisukimų skaičius pakylant (startuojant) 2475 aps/min ir jo tuo metu išvystomas galingumas – 930 AG. ![]() 2. Lėktuvo apginklavimas a) keturi kulkosvaidžiai „Browning“ pastatyti lėktuvo sparnuose, kiekviename po du, valdomi piloto elektrišku nuleidikliu; a) radiosiųstuvas ir imtuvas „Learadio“ įrengtas žvalgo sėdynėje; b) variklio varomas generatorius; c) akumuliatorius; d) tūpimo prožektorius sparnuose; e) kelionės ir bortinės šviesos. 4. Variklio bei lėktuvo valdymo įrengimas a) variklio paleidimo starteris rankinis ir elektrinis; b) variklio kontroliniai prietaisai; c) propelerio žingsniui keisti valdymas; d) tūpimo sparnelių ir stabilizatoriaus valdymo įtaisas. 5. Kiti įrengimai a) aviaciniai prietaisai, kurie leidžia skristi aklai; b) įrengimas respiratoriui; c) gesintuvas; d) benzino bakai 640 litrų talpumo. ![]() Vienas iš kelių tūkstančių brėžinių lapų Visi lėktuvo įrengimai pastatyti taip, kad galima lengvai jais naudotis ir leidžia patogiai skristi. Piloto ir žvalgo sėdynės erdvios. Ant žemės ir skrendant, sėdynės pagal reikalą lengvai pritaikytais dangčiais uždaromos bei atidaromos. Žvalgo sėdynėje padarytas lizdas įstatyti bomboms mėtyti taikymo prietaisui „Goerz-Boykow“ ir lėktuvo dugne langas vertikaliam matymui. II. LĖKTUVO SVORIS 1. Tuščias lėktuvas sveria 2300 kg 2. 5 kulkosvaidžiai, bombolaidis su valdymo dėže, radijo ir elektros instaliacija 150 kg 3. Visas lėktuvas, įrengtas su ginklais, bombolaidžiu, radiju ir elektros instaliacija sveria 2450 kg Lėktuvas pakrautas bandymams šiuo kintamu krūviu: 1. Lakūnai su parašiutais 180 kg 2. Bombų 48 št. po 12,5 kg 600 kg 3. Šovinių 2000 vnt. sparniniams kulkosvaidžiams su grandinėlėmis 56 kg 4. Šovinių žvalgo kulkosvaidžiui 5 dėžės po 100 = 500 17 kg 5. Žemėlapiai, raketos 12 kg 6. Benzino 2,5 val. skridimo 460 litrų 349 kg 7. Alyvos 40 litrų 36 kg Viso 1250 kg Lėktuvas atliekant bandymus svėrė 3700 kg III. BANDYMŲ DAVINIAI 1. Kilimas i aukštį: į 1000 m – per 2 min. į 4000 m – per 11 min. 10 sek į 2000 m – per 4 min. 30 sek. į 5000 m aukštį – per 15 min. į 3000 m – per 7 min. į 6000 m. – per 20 min. 40 sek. 2. Didžiausias horizontalus greitis Greičio bandymas prie Žemės buvo atliktas 3 km bazėje esant atmosferiniam slėgiui 769 mm, temperatūrai – 12,8°C ir šoninio vėjo 2 m/s. Bazė buvo perskrista įvairiais greičiais keletą kartų. Iš greičio rodyklės parodymo ir tikrojo greičio prie žemės nustatyta greičio rodyklės paklaidos. Greitis aukštumoje matuotas pagal greičio rodyklę. Pagal standartines atmosferos sąlygas, horizontalus didžiausias greitis gautas: Šio greičio matavimas atliktas prie Žemės 3 km bazėje. Standartinėse atmosferos sąlygose mažiausias greitis prie Žemės – 113 km/val. 4. Prabėgimo ilgis startuojant ir tupiant: Atliktas ne vieną dieną, keletą kartų, esant vėjo stiprumui 2-5 m/sek lygiame, sausame kieto grunto, apaugusio trumpa žole Kauno aerodrome. Didžiausias prabėgimo ilgis startuojant 219 m Mažiausias prabėgimo ilgis startuojant 199 m Vidutinis prabėgimo ilgis startuojant 210 m Vidutinis prabėgimo ilgis tupiant: Su išleistais tūpimo sparneliais (flapsais) be stabdžių 400 m Su Išleistais tūpimo sparneliais (flapsais) ir stabdžiais 220 m Vidutinis prabėgimo ilgis lėktuvui sveriant 2950 kg (išmetus bombas ir sunaudojus benzino apie 1 val. skridimo): Tupiant su išleistais sparneliais be stabdžių 245 m –“– su stabdžiais 180 m Startuojant propelerio žingsniu 2450 aps/min 155 m –“– 2200 aps/min 140 m 5. Benzino naudojimas ir perskridimo greičio nustatymas: Atliktas perskridimas: Kaunas-Ukmergė 70 km du kartus Ukmergė-Panevėžys 60 km –“– Panevėžys-šiauliai 70km –“– Šiauliai-Kaunas 120 km –“– Viso 320 km x 2 = 640 km ir Kaunas-Ukmergė ir atgal 140 km Iš viso: 780 km Pirmas ratas 320 km praskristas per 1 val. 04 min., t.y. vidutinis skridimo greitis 300 km/val. (skrendant pakilta nuo 1000 m iki 3000 m aukščio, kuriame vyko tolimesnis skridimas). Atliktas du kartus. Pirmą kartą piloto kulkosvaidžių elektriniame nuleidiklyje įvyko kliūtis. Nuleidiklis buvo modifikuotas. Antrąkart bandymas buvo pakartotas; iš kiekvieno kulkosvaidžio, veikiant visiems keturiems kartu, be kliūčių buvo iššauta po 500 šovinių. Piloto kulkosvaidžių veikimas ir valdymas geras. Iš žvalgo kulkosvaidžio buvo iššauta 100 šovinių. 7. Bombolaidžio ir bombų išmetimo prietaiso bandymas Bombas galima išmesti atskirai vieną po kitos ir visas bombas iš karto. Buvo išmesta 48 bombos po 12,5 kg ir 4 bombos po 50 kg. Bombas mėtė žvalgas horizontaliame skridime, naudodamas taikymo prietaisą, ir pilotas smingant, taikant pačiu lėktuvu. Bombolaidis ir bombų išmetimo elektrinis prietaisas veikia gerai. Buvo atlikti staigūs posūkiai, spiralės, posūkiai su pakilimu ir žemėjimu, kilpos, smigimas ir išvedimas iš smigimo, slydimas ir žemas skridimas 2-30 m aukštyje. ![]() Pastaba. Bandymams buvo sunaudota: 1. 3200 kovos šovinių „S“. 2. 48 mokomosios bombos 12 kg. 3. 4 aviacinės bombos „Talfran“ 50 kg su detonatoriais. 4. 9,6 kg dūminio parako mok. bombų užtaisams. 5. 48 šoviniai 4/12 kal. padegimui dūminio užtaiso. Priedas: 1. Keičiamųjų priedų ir prietaisų sąrašas 3 egz. 2. Lėktuvo brėžinys (bendras vaizdas) 3 egz. 3. Lėktuvo fotografija 3 egz. 4. Kilimo barogramos 8 egz. 5. Greičio apskaičiavimo lentelė 6. Greičio rodyklės pataisų lentelė 7. Skraidymų žinios ![]() Keičiamųjų lėktuvo ANBO-VIII (prototipo) priedų ir prietaisų sąrašas
A.Gamziukas Plieno Sparnai 1992m. Kaunas GRĮŽTI Į ANBO VIII PAGRINDINĮ GRĮŽTI Į PAGRINDINĮ A.GUSTAIČIO PUSLAPĮ |