Pirmieji svečiai Kaune |
PIRMIEJI SVEČIAI KAUNO AERODROME Prie lėktuvo iš kairės: Itn. Ditrichas, Itn. Fricas Šulcas, vyr. Itn. Erichas Kulikovskij, vyr, Itn. Stasys Jakštys, vyr. Itn. Živatovas, vertėja, prancūzų lakūnas, prancūzų karinės misijos atstovas Kaune ir kiti. Kaunas 1919 m. Lietuvos Tarybai paskelbus 1918 m, vasario 16 d. Nepriklausomybės aktą, diplomatų korpusui vienas pagrindinių rūpesčių buvo sulaukti tarptautinio pripažinimo. Kreiptąsi į Rusiją ir Vokietiją dėl Lietuvos valstybės pripažinimo, Vokietija Lietuvą pripažino tik 1918 m. kovo 23 d. Kitas svarbus de jure pripažinimas gautas tik 1920 m. liepos 21 d., kai Lietuva ir Sovietų Rusija pasirašė sutartį. Po Pirmojo pasaulinio karo Anglijoje, Prancūzijoje, Vokietijoje ir kitose valstybėse buvo pagaminta daug karo technikos, kurią jos norėjo realizuoti, kad nebūtų įšaldytos didžiulės lėšos ir galėtų laisvai kurti naują karo technikos arsenalą. Taip prancūzų karinės vadovybės sutikimu 1919 m. rugsėjo pradžioje iš Rygos į Kauną reklaminiais tikslais atskrido prancūzų žvalgybinis karo lėktuvas „Salmson“ II A2 Nr. 7. Tokio tipo lėktuvų norėta pasiūlyti Lietuvos karo aviacijai ir neoficialiai pripažinti Lietuvos valstybę de fakto. Oficialiai de jure Lietuvą pripažino Anglija, Prancūzija, Italija ir Japonija tik 1922 m. gruodžio 22 d. Paryžiuje 1919 m. Lietuva pasirašė tarptautinės oreivystės konvencijos svarbiausią punktą - pripažinti valstybėms visišką suverenitetą oro erdvėje virš savosios teritorijos. Tai buvo labai svarbus Lietuvos žingsnis įtvirtinant valstybės suverenitetą. Trumpai apie konstruktorių ir lėktuvą. Emilis Salmsonas 1909 m. Įkūrė Prancūzijoje firmą Societė de Moteurs Salmson, kurioje gamino savo konstrukcijos vandeniu aušinamą žvaigždės tipo aviacinį variklį Canton Unne (Salmson), kurio galingumas 191/250 kw/AJ. Varikliai turėjo paklausą, juos pirko didelėmis partijomis. Rusija ir kitos valstybės pirko variklio gamybos licencijas. Paskatintas sėkmės Emilis Salmsonas nutarė bandyti lėktuvus konstruoti. Lėktuvo „Salmson“ II A2 projekcija
Ginkluotė. Vienas sinchroninis kulkosvaidis „Vickers" - 7,9 mm, įmontuotas priekyje virš variklio, oro žvalgo kabinoje ant angliško „Scarff" tipo ratilo įmontuoti du suporinti kulkosvaidžiai „Lewis" -7,62 mm ir 200 kg bombų. Lėktuvo techniniai duomenys: • Sparnų ilgis - 11,8 m; • Liemens ilgis - 8,5 m; • Aukštis - 2,9 m; • Sparnų plotas - 38,8 m2; • Konstrukcijos svoris - 760 kg; • Maksimalus svoris- 1340 kg; • Maksimalus greitis- 186 km/h; • Į 3000 m. pakyla per- 11 min.40s.; • Į 5000 m. pakyla per - 27 min. 30 s.; • Lubos (maksimalus kilimo aukštis) - 6250 m; • Autonomija (maksimalus laikas, naudojant kurą) - 3 val. Dažymas. Standartinis prancūzų kamufliažas - bronzinės, šviesiai žalios ir tamsiai žalios spalvos. Skiriamieji ženklai ant sparnų ir posūkio vairo. Ant liemens pažymėtas eskadros rikiuotės numeris. Autorius: Aviacijos istorikas J.MonkevičiusŠaltinis: Kardas 2006 nr.2 E.publikavimui parengė: N.Korbutas 2008 Atsisiųsti straipsnį PDF formatu UŽSIENIO AVIATORIŲ VIZITAI LIETUVOJE |