Sklandytuvas A-15


Sklandytuvas A-15 skirtas sportiniams ir rekordiniams skrydžiams. 1960 m. jį sukūrė O.Antonovo vadovaujama jaunų entuziastų grupė.

Su šiuo sklandytuvu Lietuvos sklandytojai yra pasiekę gerų rezultatų. 1965 m. Kauno aviacijos sporto klubo viršininkas sporto meistras A.Jonušas nuskrido 504 km į tikslą ir atgal pasiekdamas TSRS rekordą. 1966 m. jis pasiekė Lietuvos greičio rekordą – 100,9 km/val. – skrisdamas 100 km maršrutą. 1969 m. A.Beržinskas pirmasis iš Lietuvos sklandytojų nuskrido 500 km trikampio maršrutą vidutiniu 70,1 km/val. greičiu.



Sklandytuvas A-15 yra vienvietis, metalinis, laisvai nešančios konstrukcijos, su aukštai įtvirtintu sparnu. Metalinį liemenį sudaro 19 duraliuminio rėmų, kurie aptraukti duraliuminio skarda. Tarp 1 ir 6 rėmų yra sklandytojo kabina, kuri uždaroma permatomu organinio stiklo gaubtu. Liemens priekis dengtas aptakios formos duraliuminio gaubtu. Liemens danga prie rėmų privirinama ir priklijuojama, o sparno tvirtinimo vietose – prikniedyta.

Sparnas – laivai nešantis, metalinis, trapecinės formos, turi vieną duraliuminio lonžeroną ir 30 nerviūrų. Jis baigiasi aptakiu cigaro formos stikloplasto antgaliu. Sparne sumontuoti užsparniai, eleronai ir oro stabdžiai. Sparnas aptrauktas 1 mm storio duraliuminio skarda, kuri pritvirtinta kniedėmis. Tarpuose tarp nerviūrų dangos skarda cheminiu frezavimu suploninta iki 0,4-0,6 mm. Užsparnių ir eleronų, dengtų duraliminio skarda, vidus užpildytas putoplastu.

Sklandytuvo uodega – V formos, metalinės konstrukcijos, turi dvi simetriškas plokštumas, įtvirtintas 45° kampu horizontalės atžvilgiu. Nejudamos plokštumos kartu atlieka kilio ir stabilizatoriaus funkcijas. Judamos plokštumos, pritaikius atitinkamą valdymo sistemos kinematinę schemą, veikia kaip aukštumos ir posūkio vairai. Vairai aptraukti drobe.



Tūpimo įrenginį sudaro įtraukiamas ratukas su amortizatoriumi, uodegos ramstis ir metalinė slidė, pritvirtinta priekinėje liemens dalyje apačioje.

Eleronai, užsparniai, uodegos vairai ir oro stabdžiai valdomi metalinių traukių ir svirčių sistema. Skridimo greičiui padidinti sparnuose įmontuoti du bendros 50 ltr talpos bakai vandens balastui. Pablogėjus skridimo sąlygoms, vandenį galima išpilti.


Sklandytuvo A-15 aksonometrinis vaizdas
Paspaudus paveikslėlį pasididins



A-15 projekcijos



Techniniai duomenys

Sparnų ilgis 18,0 m
Liemens ilgis 7,2 m
Aukštis 1,165 m
Sparnų plotas12,3 m²
Proilgis 26,4
Tuščio sklandytuvo svoris 300 kg
Maksimalus skridimo svoris 460 kg
Maksimali aerodinaminė kokybė 40
– esant greičiui90 km/h
Mažiausias žemėjimo greitis 0,68 m/s
Tūpimo greitis
– su užsparniais 65 km/h
– be užsparnių 80 km/h
Maksimalus greitis 220 km/h



Inž. Z. Brazauskas
Inž. A. Kilna
„Sparnai“ 1970 Nr.2



Elektroniniam publikavimui parengė G.Kačergius, 2008


Asmenybės

Spauskite foto
A.Gustaitis
J.Dobkevičius
S.Darius
S.Girėnas
F.Vaitkus
Z.Žemaitis
R.Marcinkus
P.Hiksa
L.Peseckas
J.Pyragius
B.Oškinis
P.Motiekaitis
V.Rauba
J.Kumpis