Sklandytuvai A-11 ir A-13


A-11 ir A-13 yra O.Antonovo konstruktorių biuro 1957 metais sukurti sportiniai vienviečiai sklandytuvai. A-11 pritaikytas maršrutiniams skridimams, A-13 – aukštojo pilotažo figūroms atlikti. Abu sklandytuvai vienas nuo kito skiriasi tik sparnais.


Sklandytuvas A-11

Sklandytuvai A-11 ir A-13 vienviečiai, metaliniai, laisvai nešančios konstrukcijos monoplanai, su viduryje įtvirtintu sparnu ir V formos uodega. Liemenį sudaro 18 rėmų, kurie aptraukti duraliuminio skarda. Tarp 1 ir 7 rėmų yra sklandytojo kabina, kuri uždaroma permatomu organinio stiklo gaubtu. Priekinė jo dalis nenuimama, o vidurinė ir užpakalinė – nuimamos. Sparnai tvirtinami 7 ir 8 rėmų ribose, todėl šie rėmai sustiprinti ir yra dėžutės formos. Po kabina yra plieninė apsauginė slidė, už jos neįtraukiamas ratukas. Liemens gale yra užpakalinis amortizuojantis ramstis.

Liemens priekis dengtas aptakios formos duraliuminio gaubtu. Liemens danga prie rėmų privirinama ir priklijuojama, o sparno tvirtinimo vietose – prikniedyta.

Sklandytuvo A-11 sparnas – laivai nešantis, metalinis, trapecinės formos, suapvalintais galais. Jis turi du pagrindinius lonžeronus (tarp 9 ir 10 nerviūrų, jie sujungti į vieną dvitėjinės formos lonžeroną) ir 25 nerviūras. Sparne sumontuoti užsparniai, eleronai ir oro stabdžiai. Sparnas dengtas duraliuminio skarda, ir tik apatinė dalis už pagrindinio lonžerono aptraukta drobe. Eleronų karkasas metalinis, aptrauktas drobe. Eleronas tvirtinamas keturiuose taškuose. Užsparnių konstrukcija tokia pat, kaip ir eleronų. Oro stabdžiai įmontuoti tik viršutinėje sparno dalyje tarp 2 ir 6 nerviūrų. Eleronai, užsparniai ir uodegos vairai valdomi metalinių traukių sistemų pagalba. Oro stabdžiai atidaromi ir uždaromi trosų sistema.




A-13 sparnas skiriasi tik ilgiu ir profiliu. A-13 sparnai trumpesni 4,4 metro. Be to, juose nėra užsparnių.

Sklandytuvų uodegos – V formos, metalinės konstrukcijos, turinčios dvi simetriškas plokštumas, kurios įtvirtintos 45° kampu horizontalės atžvilgiu. Judamos plokštumos, atitinkamos valdymo sistemos pagalba atlieka aukštumos ir posūkio vairų funkcijas. Uodegos konstrukcija panaši į sparno, vairai aptraukti drobe.



Techniniai duomenys

A-11A-13
Sparnų ilgis 16,5 m 12,0 m
Liemens ilgis 6,0 m 6,0 m
Sparnų plotas 12,15 m² 10,44 m²
Proilgis 22,4 14,0
Tuščio sklandytuvo svoris 310 kg 270 kg
Maksimalus skridimo svoris 400 kg 360 kg
Aerodinaminė kokybė 34 24
– esant greičiui86 km/val.115 km/val.
Mažiausias žemėjimo greitis 0,9 m/s 1,8 m/s
Mažiausias skridimo greitis 80 km/val. 105 km/val.
Tūpimo greitis
– be užsparnių 80 km/val. 100 km/val.
– su užsparniais 60 km/val
Maksimalus greitis 300 km/val. 350 km/val.
Didžiausia leidž. perkrova 10 13



Inž. Z. Brazauskas
Inž. A. Kilna
„Sparnai“ 1971 Nr.1



Elektroniniam publikavimui parengė G.Kačergius, 2008


Asmenybės

Spauskite foto
A.Gustaitis
J.Dobkevičius
S.Darius
S.Girėnas
F.Vaitkus
Z.Žemaitis
R.Marcinkus
P.Hiksa
L.Peseckas
J.Pyragius
B.Oškinis
P.Motiekaitis
V.Rauba
J.Kumpis