Išvilktuvas „Herkulesas III“




„Herkulesas-III“ - tai čekoslovakiškos konstrukcijos ir gamybos savaeigis dviejų būgnų mechaninis išvilktuvas, keliantis sklandytuvus į orą.

„Herkulesas-III“ pastatomas aerodromo pakraštyje, sklandytuvai — priešingoje aerodromo pusėje (nuotolis tarp išvilktuvo ir sklandytuvų paprastai būna nuo 800 iki 1200 metrų). Juo didesnis nuotolis tarp jų, tuo aukščiau pakyla sklandytuvas. Kylama prieš vėją. Abiejų būgnų lynai, automašina arba traktoriumi tempiami prie sklandytuvų, nuvyniojami nuo būgnų. Vieno lyno galas prikabinamas prie specialaus sklandytuvo kablio.

Įjungus išvilktuvo variklį, lynas greitai vyniojamas ant būgno (išvilktuvas stovi vietoje). Sklandytuvas kyla 90 - 100 km/val greičiu. Reikiamame aukštyje (300-400 m) sklandytojas atkabina lyną ir numeta jį žemėn, kur jis baigiamas vynioti ant būgno.


Sklandytuvo pakėlimo mechaniniu startu schema

Taip pat pakeliamas ir kitas sklandytuvas antruoju būgnu. Kol sklandytuvai dar ore, lynai nutempiami į starto vietą ir paruošiami sekančiam pakilimui. Taip per valandą sklandytuvus j orą galima pakelti 10—12 kartų. Jeigu lyno dėl kokių nors techninių kliūčių nuo sklandytuvo negalima atkabinti, jis nukerpamas specialiomis žirklėmis, pritvirtintomis prie kiekvieno būgno.

Šis sklandytuvų pakėlimo būdas pigus ir paprastai naudojamas pradiniam sklandytojų apmokymui, skraidant dviviečiu sklandytuvu su instruktoriumi. Be to, „Herkulesas“ išvelka sportinius sklandytuvus tuose klubuose, kurie neturi lėktuvų. Šiuos išvilktuvus turi ir plačiai naudoja visi mūsų respublikos aviacijos sporto klubai.

Išvilktuvo kėbulas nešantis, pagamintas iš stikloplasto, aptakios formos, tvirtinamas prie važiuoklės trijose vietose. Kai reikia, kėbulas lengvai nuimamas ir uždedamas. Išvilktuvo važiuoklę sudaro variklio rėmas ir priekinė važiuoklės dalis. Prie rėmo tvirtinamas variklis ir vairuojamieji užpakaliniai ratai. Priekinė važiuoklės dalis sudaryta iš keleto dėžutės formos tarpusavyje sujungtų ketaus liejinių, kurių vienas galas pritvirtintas prie variklio.

Važiuoklėje sumontuota hidraulinė sankaba, skirstymo dėžė, būgnų pavara, lafetai (lyno vyniojimo mechanizmai), priekinis tiltas, vairo mechanizmas ir skirstymo dėžės mechanizmo valdymo kolonėlė. Priekinis išvilktuvo tiltas — vedantis, turi diferencialo mechanizmą, be amortizacijos. Lafete įtvirtintas būgnas trosui suvynioti ir troso klojimo ant būgno mechanizmas su lyno nukirpimo žirklėmis.

Lafetas gali pasisukti aplink būgno ašį 80° kampu į viršų nuo pradinės padėties. Spyruoklinis amortizatorius apsaugo jį nuo smūgio, lafetui leidžiantis žemyn, kai lynas atsikabina nuo sklandytuvo. Išvilktuvui važiuojant, lafetai fiksuojami viršutinėje padėtyje.

Išvilktuvo variklis (dizelis Tatra 108-4) keturių taktų, 8 cilindrų, aušinamas oru, 134 AG galingumo, esant 2000 aps/min. Variklis tvirtinamas prie rėmo keturiuose taškuose. Visi išvilktuvo važiuoklės ratai ir lyno vyniojimo būgnai turi hidraulinius stabdžius. Ratai ir būgnai stabdomi atskirais pedalais. Be to, užpakaliniai ratai dar furi ir rankinį stovėjimo stabdį.

Išvilktuvas valdomas iš dvivietės kabinos. Kairioji vieta — išvilktuvui valdyti, kai jis važiuoja, dešinioji — būgnams valdyti, keliant sklandytuvus į orą.

Kai lyno ilgis 1000 m ir sklandytuvo svoris 500 kg, sklandytuvą galima išvilkti į maždaug 320 m aukštį, jei nėra vėjo. Esant vėjui, galima pasiekti didesnį aukštį.


1 — Lynas; 2 — lafetas (lyno vyniojimo mechanizmas); 3 — lyno vyniojimo mechanizmo pavara; 4 — planetarinė pavara; 5 — būgnas; 6 — lyno klojimo mechanizmas; 7 — žibintas; 8 — brezentinis uždangalas; 9 — skirstymo dėžė; 10 — atraminis vamzdis; 11 — prietaisų skydas; 12 — valdymo mechanizmo kolonėlė; 13 — vairas; 14 — dešinioji darbo vieta, 15 — gesintuvas; 16 — kairioji darbo vieta; 17 — apsauginis rėmelis; 18 — dangtis; 19 — signalinis žibintas; 20 — variklio gaubtas; 21 — atidaromas dangtelis; 22 — oro įėjimo angos; 23 — variklis; 24 — variklio rėmas; 25 — konsolinė lingė; 26 — vairuojamasis užpakalinis ratas; 27 — vairo mechanizmo traukės; 28 — kuro bakas; 29 — išmetimo vamzdis; 30 — hidraulinės sankabos korpusas; 31 — jungiamasis korpusas; 32 — varantysis ratas, 33 — varantysis velenas; 34 — lafeto tvirtinimo kronšteinas; 35 — diferencialo korpusas.

Techniniai „Herkuleso-III“ duomenys

Ilgis 3,34 m
Plotis 1,82 m
Aukštis 1,50 m
Tarpvėžė1,52 m
Tarpratis (bazė) 1,625 m
Klirensas 195 mm
Mažiausias posūkio spindulys 6 m
Svoris 2300 kg
Ratų matmenys 6,5x16 colių
Didžiausias keliamo sklandytuvo skridimo svoris 500 kg
Didžiausias leidžiamas judėjimo greitis 15 km/val.
Lyno storis3,55 mm
Lyno ilgis kiekviename būgne1200 m
VariklisTatra 108-4
Cilindrų skaičius8
Cilindrų išdėstymas Dvieilis, V formos
75° kampu
Cilindrų darbo tvarka1-6-3-5-4-7-2-8
Cilindro skersmuo 110 mm
Stūmoklio eiga 130 mm
Cilindrų tūris 9883 cm3
Suspaudimo laipsnis 16,5
Didžiausia galia su oro filtrais 134 AG
Eksploataciniė galia su oro filtrais 92 AG
—esant 2000 aps/min.
Didžiausias sukimo momentas 50 kGm
—esant 1200 aps/min.
Kuro sunaudojimas esant 100% apkrovai 190 kg/val.
Kuro bako talpa 48 ltr
Tepimo sistemos talpa 16 ltr


Inž. A. Kilna
Inž. Z. Brazauskas



Šaltinis: SPARNAI, 1970/1
Elektroniniam publikavimui paruošė N.Korbutas




Asmenybės

Spauskite foto
A.Gustaitis
J.Dobkevičius
S.Darius
S.Girėnas
F.Vaitkus
Z.Žemaitis
R.Marcinkus
P.Hiksa
L.Peseckas
J.Pyragius
B.Oškinis
P.Motiekaitis
V.Rauba
J.Kumpis