B.Karvelio BK-1 „Vanagas“




1937–1938 metais Balys Karvelis sukonstravo ir pastatė pirmąjį vienvietį aukštos klasės sklandytuvą velkamiesiems ir terminiams skridimams BK-1. Savo kūrinį konstruktorius pavadino „Vanagu“.

BK-1 – medinės konstrukcijos, grakščių švelnių formų sklandytuvas. Jo liemuo elipsės formos, aptrauktas klijuote. Pavaža be ratukų. Visa celiulioidinė kabina dengta.

Sparnai – vieno lonžerono, be spyrių, primena žuvėdros sparnus. Priešakinė sparno briauna iki lonžerono aptraukta klijuote. Sparno svorio centras – žemiau keliamosios jėgos centro. Sparnuose įmontuoti oro stabdžiai (pirmą kartą Lietuvos sklandymo istorijoje).



Sklandytuvą konstruktorius pastatė savo lėšomis, sugaišo apie keturis tūkstančius valandų. B.Karvelis pirmąjį kūrinį statė savo bute. Sunkesnes detales jis laikė kambaryje, o sparną ir liemenį surinko namo pastogėje.

„Vanagu“ B.Karvelis išskraidė maždaug 100 valandų. 1937 metais startavo sklandymo olimpiadoje.
Sklandytuvas BK-1 turėjo aklam skridimui reikalingus prietaisus. Juo buvo galima atlikti ir aukštojo pilotažo figūras.

BK-1 „Vanago“ projekcijos

Techniniai sklandytuvo BK-1 duomenys

Sparnų ilgis12,8 m
Liemens ilgis6,5 m
Sparnų plotas12,0 m²
Proilgis14
Sparnų profilis:
– prie liemensvidutinio gaubtumo Clark Y
– toliauGött 535
Tuščio sklandytuvo svoris120 kg
Skridimo svoris205 kg
Įkrovimas17,1 kg/m²
Aerodinaminė kokybė22,5
– esant greičiui73 km/h
Minimalus žemėjimo greitis0,8 m/s
– esant greičiui55 km/h
Minimalus greitis50 km/h
Didžiausias leistinas skridimo greitis240 km/h


Inž. Viktoras Ašmenskas
Šaltinis:
SPARNAI, 1971/4

Nuotraukos iš Benvenuto Ivanausko archyvo
Sklandytuvo BK-1 projekcijos Gyčio Ramoškos


Elektroniniam publikavimui paruošė N.Korbutas

Asmenybės

Spauskite foto
A.Gustaitis
J.Dobkevičius
S.Darius
S.Girėnas
F.Vaitkus
Z.Žemaitis
R.Marcinkus
P.Hiksa
L.Peseckas
J.Pyragius
B.Oškinis
P.Motiekaitis
V.Rauba
J.Kumpis