B.Karvelio BK-1 „Vanagas“ |
||||||||||||||||||||||||||||||||
1937–1938 metais Balys Karvelis sukonstravo ir pastatė pirmąjį vienvietį aukštos klasės sklandytuvą velkamiesiems ir terminiams skridimams BK-1. Savo kūrinį konstruktorius pavadino „Vanagu“. BK-1 – medinės konstrukcijos, grakščių švelnių formų sklandytuvas. Jo liemuo elipsės formos, aptrauktas klijuote. Pavaža be ratukų. Visa celiulioidinė kabina dengta. Sparnai – vieno lonžerono, be spyrių, primena žuvėdros sparnus. Priešakinė sparno briauna iki lonžerono aptraukta klijuote. Sparno svorio centras – žemiau keliamosios jėgos centro. Sparnuose įmontuoti oro stabdžiai (pirmą kartą Lietuvos sklandymo istorijoje). Sklandytuvą konstruktorius pastatė savo lėšomis, sugaišo apie keturis tūkstančius valandų. B.Karvelis pirmąjį kūrinį statė savo bute. Sunkesnes detales jis laikė kambaryje, o sparną ir liemenį surinko namo pastogėje. „Vanagu“ B.Karvelis išskraidė maždaug 100 valandų. 1937 metais startavo sklandymo olimpiadoje. Sklandytuvas BK-1 turėjo aklam skridimui reikalingus prietaisus. Juo buvo galima atlikti ir aukštojo pilotažo figūras. BK-1 „Vanago“ projekcijos Techniniai sklandytuvo BK-1 duomenys
Inž. Viktoras Ašmenskas Šaltinis: SPARNAI, 1971/4 Nuotraukos iš Benvenuto Ivanausko archyvo Sklandytuvo BK-1 projekcijos Gyčio Ramoškos Elektroniniam publikavimui paruošė N.Korbutas |