Sklandytuvas BrO-5 „Rūta-II“ |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Grįžęs iš Amerikos, konstruktorius Br. Oškinis pats išbandė, kaip veikia BRO-4 vairai ore, detaliai išnagrinėjo šio sklandytuvo trūkumus ir nusprendė jį patobulinti. Buvo pakeista sklandytuvo konstrukcija, forma, suprojektuoti nauji sparnai. Taip 1938 metais gimė naujas kūrinys – akrobatinis sklandytuvas BRO-5 „RŪTA“. Kaip buvo pakeista BRO-4 konstrukcija? BRO-4 (senosios „Rūtos“) sparnų įkrovimas siekė net 23,7 kg/m². Tai leistina sklandytuvams, skrendantiems dideliais greičiais. Konstruktorius padidino sparnų plotą iki 12,0 m², nedidindamas jų svorio, nes buvo sumažinta atsparumo atsarga. Taip sparnų įkrovimas sumažėjo iki 18,3 kg/m². Pakeitus storosios sparnų dalies gaubtumą, normalus skridimo greitis sumažėjo iki 55-75 km/val. Esant skridimo greičiui 66 km/val, žemėjimo greitis – 0,92 m/s. Padidinus plotą, sparnai pailgėjo, bet jų prailgėjimas liko beveik toks pat. Aerodinaminė kokybė padidėjo nuo 19 Iki 21,5 (kai skridimo greitis 74 km/val). Naujiems sparnams buvo parinkti M-12 ir Clark Y profiliai. Kuo ilgesni sparnai ir kuo ryškesnė jų V forma, tuo didesnis sklandytuvo pastovumas. Todėl konstruktorius sparnams parinko tokią formą, kad tiek skrendant normaliai, tiek nugara, jie turėjo teigiamas V formos savybes. Vidurinė sparnų dalis iki eleronų yra ryškios V formos. Jiems parinktas vidutinio gaubtumo profilis Clark Y. Sparnų galai – neryškios neigiamos V formos, jų mažo gaubtumo profilis M-12 tinka ir nugariniam skridimui. Kai sparnų atakos kampas neigiamas (skrendant nugara), profilis Clark Y beveik nekelia. Visa keliamoji jėga tenka sparnų galams, šiuo atveju turintiems teigiamą V formą. Sparnai – laisvai nešantys, vieno lonžerono. Nerviūros išdėstytos kas 25 cm, priekinėje dalyje – tarpinės nerviūros. Priekinė sparnų dalis iki lonžerono aptraukta 1,0–1,5 mm klijuote, kita dalis ir eleronai – drobe. Plyšys tarp elerono ir sparnų iš abiejų pusių aptrauktas drobe. Pirmą kartą šiame sklandytuve įmontuoti 12X50 cm oro stabdžiai. Vieno sparno svoris – 28,0 kg, eleronų – 3 kg. Liemuo – ovalinis, priešakinė dalis nepakeista. Sėdynės priekis uždengtas atviru gaubtu. Kad būtų didesnė šoninė uodegos projekcija, ovalinis jos profilis pakeistas lašo forma su aštria briauna apatinėje dalyje. Liemuo pasidarė aptakesnis. Į suktuką šis sklandytuvas įvedamas gana sunkiai. Techninėmis savybėmis sklandytuvas BRO-5 pralenkė savo pirmtaką BRO-4. Techniniai sklandytuvo BRO-5 „Rūta-II“ duomenys
Inž. VIKTORAS AŠMENSKAS Šaltinis: SPARNAI, 1970/4 Nuotraukos iš Benvenuto Ivanausko archyvo Sklandytuvo BrO-5 projekcijos Gyčio Ramoškos Elektroniniam publikavimui parengė N.Korbutas |