A.Paknio P-1 „Uodas“ |
||||||||||||||||||||||
Kauno Aukštesniojoje technikos mokyklos auklėtinis, vienas pirmojo aviacijos būrelio Lietuvoje kūrėjų Antanas Paknys, padėjęs konstruktoriui Br.Oškiniui statyti pirmuosius sklandytuvus, nusprendė pastatyti savos konstrukcijos lavinimosi tipo sklandytuvą. 1936 m. vasarą Nidoje buvo baigtas statyti ir išbandytas A.Paknio kūrinys P-1, pavadintas „Uodu“. A.Paknys tuo metu buvo LAK Nidos sklandymo instruktorius. Konstruktorius Antanas Paknys prie P-1 P-1 sparnai panašūs į T-2. Jie surinkti iš paprastų ir sustiprintų nerviūrų, aptraukti drobe. Tarpai tarp sustiprintų nerviūrų ir lonžeronų sustiprinti įstrižainėmis. Priekinė sparno briauna aptraukta fanera. Sparnų plotis vienodas, galai suapvalinti ir suploninti. Sparnai paremti dvigubais spyriais. Jų tvirtinimo vietos sustiprintos fanera. P-1 „Uodas“ Sklandytuvo liemuo – ferminės konstrukcijos, sudarytas iš atskirų rėmų ir išilginių juostų. Priešakinė ir cigaro formos užpakalinė liemens dalys aptrauktos fanera. Nuo kitų sklandytuvų P-1 skyrėsi sumažinto profilio užpakalinės dalies forma. Stabilizatoriaus plokštumos dviem spyriais pritvirtintos prie užpakalinės liemens dalies. Valdymo trosai eina užpakalinės liemens dalies viduriu. Stabilizatoriaus plotis – 2,80 m. Aukštumos vairas yra trumpesnis už stabilizatorių. P-1 projekcijos Techniniai P-1 duomenys:
* „Uodo“ aerodinaminė kokybė nurodyta labai optimistinė. Tikslūs sklandytuvų skridimo parametrų matavimai tais laikais negalėjo būti atlikti. Kokybės reikšmę apvalindavo į didėjimo pusę, tikriausiai, vieną kitą vienetą dar pridėdami. Reali aerodinaminė kokybė tokio sklandytuvo - spyrinės konstrukcijos, su 11 m sparnų ilgiu ir proilgiu 6,9 - galėjo būti apie 14-14,5 (G.K. pastaba) Inž. V. Ašmenskas „Sparnai“ 1970 Nr.1 Nuotraukos iš Benvenuto Ivanausko archyvo Elektroniniam publikavimui parengė G.Kačergius, 2008 |