Lavinimosi sklandytuvai „Sakalas“ ir „Žaibas“ (RRG „Falke“)




Lavinimosi sklandytuvas „Falke“ buvo pastatytas Aviacijos dirbtuvėse 1933 m. pradžioje, pagal Vokietijoje (bendrovėje RRG) pirktus brėžinius, ir pavadintas „Sakalu“. Su juo pasiekti pirmieji Lietuvos sklandymo rekordai. 1934-06-26 G.Heidrikis išskriejo 5 valandas. 1934-08-30 Jonas Pyragius išskriejo 12,5 val.1935-06-05 J.Pyragius nuskrido 75 km iš Nidos į Palangą. 1936 birželio 16 – 17 d. J.Pyragius pasiekė išsilaikymo trukmės rekordą 22,5 val.

1936 m. Nidoje „Sakalą“ sudaužius, panaudodamas jo metalines dalis 1937 m. už 3000 litų A.Gysas LAK’ui pastatė antrąjį egzempliorių, kuris pavadintas „Žaibu“. Su juo A.Gysas 1938 m. pasiekė naują Lietuvos išsilaikymo rekordą – 26 val.





Išskirtinis šio medinės konstrukcijos sklandytuvo požymis – strėliška plane sparnų forma ir trumpas liemuo. Besikeičiančios į sparnų galus formos profiliai mažino induktyvųjį pasipriešinimą. Sparno priekinė briauna iki pagrindinio lonžerono dengta klijuota fanera, toliau – drobe. Sparnus remia V formos spyriai. Liemens priekis ir apačia dengti klijuota fanera, kitur – drobe. Piloto sėdynė po sparnu.


„Falke“ projekcijos


Techniniai „Falke“ duomenys


Sparnų ilgis12,6 m
Sparnų plotas16 m²
Proilgis9,9
Tuščio sklandytuvo svoris120 kg
Skridimo svoris200 kg
Įkrovimas12,5 kg/m²
Kokybė17
Žemėjimo greitis0,9 m/s
Normalus skridimo greitis54 km/h

G.Ramoška

Nuotraukos iš Benvenuto Ivanausko archyvo
„Falke“ projekcijos Gyčio Ramoškos

Elektroniniam publikavimui parengė G.Kačergius, 2008

Asmenybės

Spauskite foto
A.Gustaitis
J.Dobkevičius
S.Darius
S.Girėnas
F.Vaitkus
Z.Žemaitis
R.Marcinkus
P.Hiksa
L.Peseckas
J.Pyragius
B.Oškinis
P.Motiekaitis
V.Rauba
J.Kumpis