( IŠSAMUS STRAIPSNIS RENGIAMAS )
TRUMPAI:
1917 m. George’as Handasyde’as, lėktuvų įmonės „Martinsyde“ inžinierius, sukūrė vienvietį naikintuvą biplaną, kuris buvo pavadintas Martinsyde F-3. Lėktuvas, varomas variklio Rolls-Royce Falcon V-12, išvystydavo maksimalų 229km/h greitį. Buvo pastatyti septyni Martinsyde F-3 lėktuvai, tačiau jų gamybą teko nutraukti, nes tokius pačius variklius turėjo ir naikintuvai Bristol F.2
Įmonė pabandė išspręsti šią problemą sukurdama naikintuvą Martinsyde F-4 Buzzard, kuris turėjo 300AG vandeniu aušinamą Hispano-Suiza 8Fb variklį. Martinsyde F-4 nelabai kuo skyrėsi nuo savo pirmtako F-3. Martinsyde F-4 sparnai buvo žemesni, o piloto kabina labiau atitraukta į uodegą. Lėktuvas buvo išbandytas 1918 m. birželį ir susilaukė puikių įvertinimų dėl manevringumo ir lengvo valdymo. Lėktuvą buvo planuota gaminti Britanijos, Prancūzijos ir JAV karinėms oro pajėgoms. Tiesa, F-4 Buzzard taip ir nespėjo sudalyvauti kariniuose veiksmuose, Karališkąsias oro pajėgas jie pasiekė jau pasibaigus karui. Pasibaigus karui RAF nebereikėjo Martinsyde F-4 naikintuvų, tad didelį kiekį lėktuvų įmonė pardavė Ispanijos, Suomijos ir Sovietų Rusijos oro pajėgoms.
1921 m. Karo aviacija nusprendė praplėsti lėktuvų parką ir įsigyti porą modernių naikintuvų. Buvo nuspręsta pirkti naikintuvus Martinsyde F-4. Vyriausybė šių naikintuvų įsigijimui skyrė 500 000 auksinų. Į Londoną komandiruotas 1-osios eskadrilės vadas ltn. Jurgis Dobkevičius sužinojo, kad galutinė sandėrio kaina yra 590 000 auksinų. Tad lėktuvų pirkimui buvo panaudotos Amerikos lietuviu paaukotos lėšos.
Lėktuvai(gam.nr. 4306,4310) į Lietuvą buvo atgabenti 1921 m. ir aukotojų garbei buvo pavadinti „Amerikiečiu“ ir „Amerikiete“. Iki 1929 m. jie buvo naudojami kaip naikintuvai, o vėliau kaip mokomieji lėktuvai Mokomojoje eskadrilėje. Martinsyde F-4 Nr. 4310 nurašytas 1932 m. gruodį, o nr. 4306 – 1936 m.
TECHNINIAI LĖKTUVO DUOMENYS: