Lietuvos aviacija (1930-1940) |
Šis straipsnis yra II-ojo straipsnių konkurso dalyvis užėmęs V vietą Autorius: Marius Mureika 2010 Nuo amžių lietuvių dainuota: Oi, skrisiu, skrisiu motutės dvaran, nusileisiu sodelin, ton žaliojon vyšnelėn... Šį sykį bandysiu trumpai aptarti įvykius 1930-1940 metais. Lietuvos aviacijos lėktuvai 1930-1940 Skrydis aplink Europą 1934 m. pavasarį plk. A. Gustaitis trimis lėktuvais ANBO-IV organizavo skrydį aplink Europą. Lėktuvų įgulas sudarė A. Gustaitis ir J. Namikas, J. Liorentas ir R. Marcinkus,J. Mikėnas ir K. Rimkevičius. nuo kairės: R. Marcinkus, J. Liorentas, A. Gustaitis, J. Namikas, J. Mikėnas, K. Rimkevičius Skridimui aplink Europą buvo pasirinkti standartiniai serijinės gamybos ANBO-IV (borto numeriai 61,62,62) su 560-650 AJ galingumo žvaigždiniais devynių cilindrų, oru aušinamais anglų gamybos ,,Bristol Lietuvių lėktuvai virš Vatikano Skridimui pasirinktas maršrutas: birželio 25 d. Kaunas-Stokholmas (715 km); birželio 27 d. Stokholmas-Kopenhaga (560 km) ir Kopenhaga-Amsterdamas (702 km); birželio 28 d. Amsterdamas-Briuselis ( 176 km); birželio 29 d. Briuselis-Londonas (322 km); birželio 30 d. Londonas-Paryžius (350 km); liepos 6 d. Paryžius-Marselis (655 km) ir Marselis-Roma (710 km); liepos 11 d. Roma-Udinė (540 km) ir Udinė-Viena (344 km), Viena-Praha (252 km); liepos 13 d. Praha-Budapeštas (466 km); liepos 14 d. Budapeštas-Bukareštas (684 km) ir Bukareštas –Kijevas (790 km); liepos 16 d. Kijevas-Maskva (780 km); liepos 19 d. Maskva-Velikije Luki (460 km) ir Velikije Luki-Kaunas (440 km). Viso maršruto ilgis – 10 tūkst. km. Iš jo virš jūros – 1200 km, virš kalnų – 2300 km. Skrydžio aplink Europą metu Kopenhagoje Lėktuvuose, be kompasų, buvo žiroskopai, vėjo nunešimui matuoti, įtaisyti dervometrai, bet neturėjo nei radijo, nei astronominių orientavimosi prietaisų. S.Dariaus ir S.Girėno transatlantinis skrydis 1933 m. liepos 15 d. 6 val. 24 min. (Niujorko vasaros laiku) pakilę iš Niujorko Floyd Bennett aerodromo, lietuviai (turinys Jav pilietybę) lakūnai Steponas Darius ir Stasys Girėnas su lėktuvo ,,Lituanica‘‘ perskrido Atlanto vandenyną ir liepos 17 d. 24 val. 36 min (Berlyno laiku) žuvo tuometinėje Vokietijoje, šalia Kuhdamm kaimo, Soldino apylinkėse (dabartinėje Lenkijoje, Pščelnik kaime, Myslibož apylinkėse). Lakūnai planavo skristi maršrutu Niujorkas-Niufaundlendas-Atlanto vandenynas-Airija-Londonas-Amsterdamas-Svinemiundė-Karaliaučius-Kaunas (iš viso: 7186 km). Dėl blogų atmosferinių sąlygų ties Airija lakūnai pasuko į šiaurę ir per Škotiją bei Šiaurės jūrą pasiekė Vokietiją. Iki katastrofos vietos per 37 val. 11 min. nuskrido 6411 km (Įskaitant vingius virš Europos-virš 7000 km ) Iki skridimo tikslo (Kauno) buvo likę 650 km........ Lėktuvo ,,Bellanca CH-300‘‘-,,Lituanica‘‘ schema F. Vaitkaus transatlantinis skridimas Tragiška S.Dariaus ir S.Girėno skridimo pabaiga sukrėtė viso pasaulio lietuvius. Amerikoje netrukus kilo mintis organizuoti antrąjį skridimą į Lietuvą. Tam buvo įkurta ALTASS ( Amerikos lietuvių transatlantinio skridimo sąjunga ). Pradžioje ALTASS buvo sudariusi sutartį su lakūnu Juozu Janušausku, bet kilus nesutarimams 1934.05.12 d. pasirašyta sutartis su Feliksu Vaitkumi. F. Vaitkaus lėktuvo ,,Lituanica-2‘‘ schema Internuoti lėktuvai Lietuvos karo aviacijoje buvo ir keletas kitų šalių internuotų lėktuvų.... Lenkų pašautą(???) ,,Meseršmitą‘‘ apžiūri Lietuvos aviacijos karininkai Messerschmitt BFW-109, sugedus varikliui, 1939 m. rugsėjo 4 d. nusileido netoli Bartininkų ir gerokai apsilamdė. Lakūnai pabėgo. Po savaitės, rugsėjo 10 d., 1,5 km į šiaurę nuo Jurbarko, pritrūkęs benzino, nusileido kitas vokiečių žvalgybos lėktuvas-,,Henschel Hs-126‘‘. Lakūną suėmė vietinė policija, o po kelių dienų, nuėmus sparnus, lėktuvas su lakūnu atgabentas į Kauną. Lietuvos aviacijos avarijos Istorija nežino laimėjimų be aukų. Ir kiekviena aukštesnė pakopa į erdves visame pasaulyje būdavo aplaistyta pasiaukojusių drąsuolių krauju. Be jų neapsieita ir Lietuvos aviacijoje. Štai kelios iš jų: Neatsargiai mokinio-lakūno nutupdytas ANBO-III. Apie 1932 m. ,,Šmoliko‘‘ katastrofa, kurioje žuvo mokinys-lakūnas L. Meškėnas. 1934 m. birželio 25 d. ANBO-II katastrofa. 1934 m. rugpjūčio 26 d. Mokinio lakūno A. Morkevičiaus nesėkmingai nutupdytas ANBO-VI. Kauno aerodromas, 1935 m. Naikintuvo Dewoitine D.501 katastrofa, kurioje 1937 m spalio 16 d. žuvo 1-osios eskadrilės lakūnas j. psk. J. Masiulis Priverstinis nusileidimas ,,ant pilvo‘‘ (lakūnas V. Girdauskas, 1938 m. rugpjūčio 21 d., Rietavo r.) Ypač dažna avarija, lūžus važiuoklei ar patekus ratams į duobę (1938 m. rugpjūčio mėn. Kauno aerodrome) LŠS lėktuvas Taylor ,,Cub‘‘ po susidūrimo su ANBO-III 1938 m. rugsėjo 30 d. Karo aviacijos mokinys-lakūnas A. Mikutis leisdamasis su lėktuvu ANBO-III nepastebėjo gelsvojo ,,Cub‘o‘‘, riedėjusio ant parudusios aerodromo žolės. Lėktuvo ANBO-41 Nr. 673 avarija 1939 m. rugpjūčio 2 d. Pajuosčio aerodrome sugedus varikliui (100 m aukštyje). Lakūnas ltn. Juozas Kasperas, žvalgas jaun. ltn. Vytautas Stankūnas buvo tik sužeisti. Ir pabaigai kelios nuotraukos: Manevrai 1934 m. Aviacinės šventės metu 1934 m. Minint Lietuvos Nepriklausomybės 20-metį. 1938 m. Kauno aerodromas, apie1938 m. Šaltiniai: Algimantas Liekis ,,Lietuvių karyba ir ginkluotė‘‘, A. Gamziukas ir G. Ramoška ,,Lietuvos Karinė Aviacija 1919-1940, J. Stankūnas, M. Baublytė, A. Gamziukas, G. Zemlickas ,,Gyvenimas skrydžiui‘‘ , Algirdas Gamziukas ,, Aviacija Lietuvoje 1919-1940‘‘ |