Prisijungta: 1970 Sau 01 d., 03:00 Pranešimų: 4087
Visi žinome, kad 1939 metais Prancūzijoje užsakyta eskadrilė Morane Saulnier 406, tačiau prasidėjus karui šie lėktuvai Lietuvos nepasiekė. Vėliau perduoti Suomijai (nepatvirtintais duomenimis netgi skraidė Suomijos kare su SSSR neperdažyti su lietuviškais ženklais ). Būtent apie nudažymą ir noriu paklausti. Internete pavyko rasti du dažymo variantus, kuriuo tikėti?
Išvis aviacijos istorikai yra šiek tiek "nuleidę" šį įvykį. Sunku spėlioti - kuris galėjo būti kuris. Aš būčiau už pirmąjį variantą. Tuo metu Lietuvoje kamufliažas buvo kaip pirmajame paveikslėlyje - ANBO -IV, ANBO -41 . Kiek domėjausi pačiu kamufliažu neteko skaityti apie antrojo tipo kamufliažą. Bent man pirmojo tipo dažymas kur kas realesnis. Tačiau, galima pridurti ,kad Devotinai tuo metu buvo nudažyti sidabrine spalva....
Abiejuose Nerijaus pateiktuose variantuose dažymo schema praktiškai ta pati. Lėktuvas greičiausiai buvo nudažytas prancūzišku kamufliažu, tačiau jis nebuvo labai griežtai apibrėžtas ir turėjo nemažai variantų (galėjo skirtis netgi atspalviai) nuoroda.
Įvairiuose šaltiniuose rašo, jog dalis į Suomiją atsiūstų Moranų buvo nudažyti prancūziškomis spalvomis, galbūt tai ir buvo tie lietuvių užsakyti naikintuvai. Tačiau mane labiau domina klausimas ar tikrai suomiai skraidė su lietuvių atpažinimo ženklais?
Beje, analogiška diskusija užsimezgė ir šiame forume: nuoroda
Prisijungta: 1970 Sau 01 d., 03:00 Pranešimų: 4087
Nustebau, bet ankščiau sugebėjau nepastebėti, kad apie Moranius truputį rašoma ir Gamziuko/Ramoškos fotoalbume :
1938 metų pradžioje Prancūzijoje užsakyta 13 naikintuvų Morane Saulnier M.S. 406 su atsarginėmis dalimis - už 4,18 mln. litų. Pirmosios šešių lėktuvų M.S.406L partijos pristatymą prancūzų valstybinė įmonė OFEMA (Office Fransaice Expertatio de Material de Aeronautique) kelis kartus atidėliojo (1939.01.15 - 03.13 - 05.15) ir priėmimo komisijai pateikė tik liepos 24 dieną. Po to, kai pusmetį atidėliojusi 1939.08.25 Prancūzija komisijai pateikė septynis nevisiškai sukomplektuotus septynis lėktuvus, įsikišo Lietuvos vyriausybė ir sutartį nutraukė. Pinigus grąžino iždui. Naikintuvai M.S.406L (Nr.1070 - 1082) 1939 m. spalio pabaigoje buvo perduoti Prancūzijos KOP. 1940 birželį vokiečiams užėmus Prancūziją, lėktuvai atsidūrė koloboracinės prancūzų VIŠI vyriausybės aviacijoje, Vokietijoje, Italijoje, porą įsigijo Suomija.
Taigi, jau antras šaltinis rašo, kad Suomija įsigijo tik du naikintuvus. Pirmasis šaltinis Pauliaus nuorodoje, AXISHISTORY forume. Reg.numeriai abiejuose šaltiniuose irgi sutampa. Neparašiau nieko naujo, bet nieko ir seno.
Prisijungta: 1970 Sau 01 d., 03:00 Pranešimų: 4087
Pažiūrėkime ką rašo suomis Harri AXISHISTORY FORUME:
M.S.406 buvo užbaigti Švedijoje, Bulltoftoje pasitelkus į pagalbą prancūzų mechaniką, dirbusį Suomijoje ir Žiemos karo metu. Prancūzų pilotai-bandytojai kapitonai Etienne ir Henri Sabary išbandė kiekvieną lėktuvą, kol jie buvo atiduoti Suomijai. Kapitonas Etienne dirbo Suomijoje ir po Žiemos karo Valstybiniame lėktuvų fabrike. Suomiai skraidė su suomiškais atpažinimo ženklais, bet su pranciziška dažymo scema.
Atrodo, kad taip ir neteks pamatyt Moranesų su Vyčio kryžiais...
Ta diskusija kažkuria prasme mano darbas. Truputį pažįstu Joseph_Porta - su juo teko rašinėtis tarpukario Lietuvos kariuomenės klausimais. Vieną kartą užklausiau jo apie "lietuviškuosius" MS.406'uosius - pagalvojau, kad gal netyčia ką žinos, o jis pasirodo šią diskusiją http://forum.axishistory.com/ užvedė. Dar apie MS.406'uosius - Suomija pirmą jų partiją (30 vnt.) gavo dar Žiemos karo metu iš Prancūzijos 3-osios Respublikos - tarp šios partijos manau ir reiktų ieškoti "lietuviškųjų" MS.406'ųjų. Neblogas rusiškas straipsnis apie suomių "Moranus", kur ir minima ta 30 vnt. partija bei jos kovinis kelias:
Štai ką pavyko rasti apie Lietuvių moranus prancūzų kalba :
Gal kas nors supranta prancūziškai?
Beje, kažkur buvau radęs, jog 1940 m. gruodį į Suomiją nusiųsta dešimties M.S. 406 partija gavo numerius MS 601 - 610, o 1942 m. liepą dvylikos moranų partija gavo numerius MS 626 - 637. Pasak takata_1940 axishistory forume pateiktos informacijos, būtent tomis datomis Suomija gavo du lietuvių moranus, taigi galbūt pagal numerius pavyktų kurį nors lėktuvą atpažinti suomių fotografijose...
Kokiais 1985-1988 metais "Švyturio" žurnale buvo straipsnis apie tarpukario Lietuvos aviaciją, kuriame buvo užsiminta ir apie "Moranų" pirkimą. Straipsnyje buvo įdėta ir vieno jų nuotrauka - jei atmintis nepaveda, jis buvo su Jogailaičių kryžium ant uodegos...