Sveiki, drąsiai teigiu, kad visi matėte šią S.Dariaus ir S.Girėno nuotrauką. Ko gero - ji yra kaip "vizitinė kortelė". Po užrašu "Lituanica" yra toks stačiakampis. Kam jis skirtas? Gal tai savotiška "pamina", kad lakūnui būtų lengviau įsiropšti į lėktuvą pro kabinos langelį?
<...>tepalo bakas su 12 per jį pervertų aušinimo vamzdelių, į kuriuos aušinimo oras pateks iš imtuvo dešiniajame liemens šone, o ištekės pro išmetimo angą kairiajame liemens šone. <...> (paimta is straipsnio "Dariuaus ir Gireno lektuvas "Lituanica""). Nu va,cia konkreciai atsakyta i tavo klausyma. Tik paskaitykm atsidziai, ir pagalvok.
Iš pateiktos ištraukos paie "Lituanica" matyti, kad vis dėlto buvo kažkoks prietaisas, reguliuoti tepalo temperatūrą, ribojant oro pratekėjimo vamzdeliais per tepalo baką srautą: "Lituanica" turėjo instaliuotus šiuos prietaisus: dirbtinis horizontas, krypties giroskopas, posūkio kontrolinė rodyklė, variometras, greičio rodyklė, aukščio rodyklė (visi šie prietaisai sudarė galimybę skristi ir nematant horizonto), oktantas, 4 laikrodžiai ir derivometras (pastarieji skirti žvaigždžių ir Saulės navigacijai), propelerio apsisukimų rodyklė, benzino ir tepalo manometrai, ir tepalo termometras (variklio darbo kontrolei), magnetinis skysčio kompasas, indukcinis kompasas."
Logiškai galvojant, kokia prasmė kontroliuoti tepalo temperatūrą, nesant galimybės valdyti tepalo aušinimą? Oro srautas pro cilindrus nebuvo valdomas, nebuvo matuojama ir cilindrų galvučių temperatūra. Variklis aušinamas aušinant cilindrus ir jų galvutes skysčiu arba oru (iš išorės) ir tepalu (iš vidaus). Valdant tepalo aušinimą, galima dalinai valdyti variklio aušinimą. Vėliau, augant variklių galingumui, to nebeužteko. Prireikė valdyti ir pro cilindrus pratekančio oro srautą, tuo pačiu ir matuoti galvučių temperatūrą.
Neperdarytame lėktuve buvo kitoje vietoje tepalo bakas (už variklio). Perkėlus baką į pilotų kabiną, tepalo aušinimo principas paliktas tas pats (be tepalo radiatoriaus), todėl buvo perkeltos oro paėmimo ir išleidimo angos.
Kadangi mane labiausiai domina konkreti Belanka - Dariaus ir Girėno Belanka, virtusi Lituanika - tai rašau šioje temoje. Jos važiuoklė skiriasi nuo eilinių Belankų, žr. šioje nuotraukoje: http://www.plienosparnai.lt/e107_files/public/1278930123_2_FT5196_lituanica-albumas10.jpg Anksčiau galvojau, kad tokia važiuoklė Lituanikai buvo padaryta lėktuvą perdarant. Bet atidžiau pastudijavęs nuotraukas, supratau, kad Darius ir Girėnas Belanką su tokia važiuokle jau nusipirko. Taigi kylą klausimas, iš kur tokia važiuoklė atsirado? Kažkaip niekur neužtikau Belankų su tokia važiuokle. Visur klasikinė: