Prisijungta: 1970 Sau 01 d., 03:00 Pranešimų: 4087
Norėtųsi argumentuotai padiskutuoti apie tai ką galėjo rinktis Kariuomenės vadovybė iš pasaulinės rinkos, užuot stačius savos gamybos lėktuvus ANBO, kurie visą 4-ą dešimtmetį buvo Karo aviacijos pagrindas. Kad diskusija netaptų eiliniu ANBO VIII būti ar nebūti aptarimu paprašysiu diskutuoti paeiliui, pradedant pirmuoju serijiniu ANBO III, mokomaisiais ANBO V ir t.t. Reiktų atsižvelgti netik į tai, kad tai tos pačios paskirties lėktuvas, tačiau įvertinti kainą, kitus davinius. Žodžiu pabandysim padiskutuoti iš esmės. Tik ar bus norinčių? Apie ANBO VIII turime net kelias atskiras temas, todėl čia tik apie realiai Aviacijos tarnyboje buvusius ANBO lėktuvus, t.y.: ANBO II ANBO III ANBO IV ANBO V ANBO 41 ANBO 51 ANBO VI
Prisijungta: 1970 Sau 01 d., 03:00 Pranešimų: 4087
Na kol kolegos rimtai ruošiasi aš ką nors parašysiu nesiruošdamas. Manau, iš šio sąrašo iškart galima išbraukti ANBO II ir ANBO III.
Kadangi, ANBO II statytas su tikslu pakeisti Alb. B.II , kurių Karo aviacija turėjo įsigijusi iš vokiečių, gavusi su bermontininkų turtu, bei du vienetus pasigaminusi 1925 m. Į jų vietą pirkti nieko nebuvo numatyta, sunaudojus turimus vėl būtų buvę statomi nauji. O ANBO II būdamas dvigubai lengvesnis, ekonomiškesnis, dvigubai geresnių skridimo davinių, senuką 1913 m. laidos mokomąjį Albatrosą pralenkė negrįžtamai. Serijinio kaina nebūtų viršijusi 20 000 lt.
Statant ANBO III tikslas irgi buvo pakeisti visai morališkai pasenusius LVG C.VI, Halb'us ir kitus dinozaurus, kurie jau nebebuvo naudojami pagal pirminę paskirtį, o atliko lavinimosi, taikinių vilkimo, ryšių ir kt. funkcijas. Į trečiuko vietą pirkti taip pat nieko nebuvo numatyta - Karo aviacijos dirbtuvės net 1930 m. "sėkmingai" statė 4 vnt. LVG C.VI ! Atsiradus ANBO III, puikiai pasirodžius prototipui ir pradėjus statyti seriją, senų konstrukcijų gamybos atsisakyta visiškai. Serijinio ANBO III kaina apie 50 000 lt.
Nebandžiau ieškoti, bet garantuotai už tokius pinigus Karo aviacija nebūtų nieko įpirkusi, o ir apskritai nebūtų pirkusi. Todėl, šių dviejų tipų atveju net neverta diskutuoti- reikėjo, ar nereikėjo...
Prisijungta: 1970 Sau 01 d., 03:00 Pranešimų: 4087
Kaip nekonkurso keliu Lietuvos karo aviacijoje atsiradusį lėktuvą iš sąrašo galime išbraukti ir ANBO-V.
Per tris itin aktyvios ANBO-II eksploatacijos metus išryškėjo ką reikia tobulinti, bet buvo įsitikinta, kad tokio lėktuvo mokymuisi reikia, o pirmo pasaulinio veteranų reikia atsisakyti galutinai.
ANBO-V statytas iš "einamos" karo aviacijos biudžeto dalies skirtos senukų statybai ir remontui, o vietoj jų pradėjus statyti ANBO-V pavadinčiau šį reiškinį: maksimali nauda minimaliais kaštais. Senstant mokomiesiems į jų vietą nauji perkami nebuvo, tam nebuvo skiriama lėšų, mokoma buvo su Alb. B.II ir vienu ANBO-II. Serijinio ANBO-V kaina nežinoma. Įdomu, kuo 4-to dešimtmečio pirmoje pusėje mokėsi skraidyti aplinkinių valstybių lakūnai, Latvijos, Estijos, Lenkijos?
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16 Pranešimų: 1398
Nerijus Korbutas rašė ...
Reiktų atsižvelgti netik į tai, kad tai tos pačios paskirties lėktuvas, tačiau įvertinti kainą, kitus davinius.
Nesu didelis ANBO lėktuvų žinovas, tai ir kažką ypatingo nepasakysiu. Lėktuvo "gerumas" yra labai sunkiai apibrėžiama sąvoka. Dar sunkiau išmatuojama, nes susideda iš daugelio faktorių, kai kuriais atvejais netgi prieštaraujančių vienas kitam.
Vienas iš tokių faktorių yra pastovumas ir pavaldumas. Kai šios savybės gerai subalansuotos - lėktuvas būna "geras". Arba kaip lakūnai sako - smagus. Toks lėktuvas lengvai valdomas, jį nesunku pilotuoti. Sakoma, kad tokie lėktuvai "atleidžia" nepatyrusių pilotų klaidas. Šiuo atžvilgiu, manyčiau, ANBO lėktuvai ir buvo tokie. Lakūnai juos gyrė, nes buvo lengvai pilotuojami, pavaldūs. Su ANBO buvo mažai įvykę avarijų. Ir tai buvo būdinga visiems Anbukams. O kaip priešingybę jiems reikėtų statyti Fiat CR.20. Fiatai lakūnų nebuvo mėgiami, nemažai ir katastrofų su jais įvyko. Dar vienas "blogų" lėktuvų pavyzdys - Halbšteteriai. Tai tikri skraidantys karstai.
Prisijungta: 1970 Sau 01 d., 03:00 Pranešimų: 4087
Diskusija nekyla, gal ne nuo to galo pradėjau. Aš parašiau apie šiuos pirmus lėktuvus ir akcentavau, kad geresnio nieko negalėjome turėti, vien todėl, kad niekas nebūtų "to geresnio" pirkę. Tačiau, tai nereiškia, kad negalima šioje temoje apžvelgti analogiškos paskirties, to pačio laikmečio lėktuvų kitose šalyse. Bent jau kaimyninėse. Kitoje temoje buvo pastebėta, kad Morane-Saulnier MS.315 stebėtinai savo išvaizda panašus į mūsų ANBO-IV. Tai nieko keisto, pvz. nesidominčiam šiuolaikine karine aviacijos technika visi modernūs naikintuvai atrodo vienodi. Pavadinčiau tai lėktuvų konstravimo "mada"... Pvz. ANBO-I atrodo toks tikrai įdomus mažylis, netradiciškai pakabintais sparnais, tačiau pažiūrėjus į to laikmečio panašaus tipo lėktuvus tokių lėktuvų rastume ir daugiau, buvo kažkoks rusų gamybos labai panašus į mūsų anbuką, vakar radau britų DH53 , 1923m. gamybos - irgi turi panašumų...