Diskusijos

Lietuvos Aviacijos Istorija 1919 - 1940 m. :: Diskusijos :: Transatlantiniai skrydžiai :: S.Darius ir S.Girėnas
 
<< Prieš tai buvusi tema | Sekanti tema >>
S.Darius ir astronavigacija
Eiti į puslapį       >>  
Moderatoriai: Arius, Nerijus Korbutas, Pijus, Mindaugas, Kiras
Autorius Pranešimas
Kiras
2010 Kov 10 d., 12:09
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #19
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16
Pranešimų: 1398
Skaitant Stepono Dariaus vasario - kovo mėnesių dienoraščio įrašus, dažnokai sutinkama frazė: "Navigacija — žvaigždės — saulė".

1933 metų žiemą S.Darius, atostogaudamas Floridoje, ruošėsi navigacijai pagal žvaigždes. Tam iš anksto pasirūpino prietaisais - nusipirko sekstantą ir laikrodžius.

Dienoraščio įrašai:
1933 m. sausio 31 d. Antradienis
Perku Oktantą iš Pioneer Instrument Co už $ 320. Turiu pasikalbėjimą navigacijos klausymu su Inžineriu Carbonara.

1933 m vasario 1 d. trečiadienis
Užsakau chronometrus navigacijai, „Longeen" laikrodžių dirbtuvės vedėjas p. Heinmiller gražiai priima ir pateikia labai geras sąlygas. Gaunami 5 laikrodžius įvairiems tikslams navigacijos už $ 100. Paliekami čekį ir laikrodžius sutinka perduoti šeštadienį iš ryto.

1933 m vasario 4 d. šeštadienis
Vykstu pas Heinmiller Longine, laikrodžių pardavimo skyriaus vedėją. Nuperku du laikrodžius vieną saulės laikui kitą žvaigždžių laikui.

Įdomi paskutinė žinutė - vienas iš nupirktų laikrodžių - žvaigždžių laikui! Toks laikrodis, rodantis žvaigždinį laiką, reikalingas tik astronavigacijai.

Turėdamas daug laisvo laiko, S.Darius mokėsi astronavigacijos.
Tolesni dienoraščio įrašai:
1933 m vasario 12 d. sekmadienis
Pradedu astronominės navigacijos studijas.

1933 m vasario 13 d. Pirm.
Navigacija ..

1933 m vasario 15 d. Trečiad.
Navigacija — žvaigždės, saulė, logarithmai.

1933 m vasario 16 d. Ketvirtadienis
Navigacija — žvaigždės — saulė — oktantas.

1933 m vasario 17 d. penktadienis
Navigacija — chronometrai, saulė — žvaigždės skaičiavimai.

1933 m vasario 22 d. Trečiadienis
Navigacija žvaigždės — saulė.

1933 m vasario 23 d. Ketvirtadienis
Tiksliai surandu vietą žvaigždės „Sirius" ir ją panaudodamas surandu vietą.

1933 m vasario 23 d. Sekmadienis
Navigacija saulė - žvaigždės. Didžiojo lauko krypties skaičiavimas.

Kaip matyti, Darius intensyviai įsitraukė į astronavigacines studijas.

Į viršų
Kiras
2010 Kov 14 d., 18:27
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #19
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16
Pranešimų: 1398
Dar keletas pamąstymų apie astronavigaciją.

Astronavigacijoje reikalinga su sekstantu nustatyti (išmatuoti) šviesulio aukštį virš horizonto.

Astronavigacija galėjo užsiiminėti Darius, Girėnas nemokėjo. S.Darius, kaip "Lituanikos" vadas sėdėjo kairėje pusėje, o Girėnas - dešinėje. "Lituanika" skrido iš vakarų į rytus, vadinasi Saulė (ir Mėnulis taip pat) didžiąją laiko dalį buvo lėktuvo dešinėje pusėje uždengta dešiniojo sparno. Tokiu atveju Dariui norint nustatyti Saulės aukštį, reikėtų lėktuvą kažkiek pasukti, kad Saulė matytųsi per kokį nors lėktuvo langą. Tai yra, reikia keisti kursą. Laikinai, trumpam, bet vistiek pasisukti. Kažin ar tokius zigzagus atlikinėti skridimo metu racionalu.

Naktinė navigacija. Čia reikia nustatyti kokios nors žinomos žvaigždės aukštį. Tačiau pirmiausia tokią žvaigždę danguje reikia surasti ir atpažinti. Paprastai ryškiausios žvaigždės atpažįstamos iš žvaigždynų. Bet žvaigždynus taip pat reikia pažinoti. Žinoma, Darius, ruošdamasis skrydžiui tikriausiai išmoko atpažinti reikalingus žvaigždynus. Tačiau viena yra surasti žvaigždynus atvirame lauke, kita - per riboto dydžio lėktuvo langus. Matosi tik priekyje esantis dangaus plotas, o šonuose uždengta sparnų. Na ir aišku, užpakalyje viskas uždengta. Orientuotis tokiu atveju yra sudėtinga.
Dar vienas dalykas - debesuotumas. Jei dangus nėra visiškai giedras, pro debesų properšas atpažinti reikiamus žvaigždynus dar sunkiau.

Štai tokios problemos galėjo būti "Lituanikos" skridimo metu su astronavigacija.

Į viršų
Kiras
2010 Kov 23 d., 12:15
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #19
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16
Pranešimų: 1398
Dar keletas pavyzdžių iš astronavigacijos.

1933 metų liepos 7 dieną S.Darius atliko Saulės ir Mėnulio stebėjimus. Duomenis ir skaičiavimus surašė į trafaretines astronavigacijos lenteles:




Man maga šias lenteles iššifruoti - t.y. suprasti, ką kokie skaičiai reiškia. Tačiau tam reikėtų gerai mokėti astronavigacijos kursą, o aš žinau tik pagrindus.
Tačiau šį tą pavyko išsiaiškinti. Pirmiausia, kai kurias santrumpas lentelėse. Pvz.:
GCT - Grinvičo pilietinis laikas
GHA - šviesulio Grinvičo valandinis kampas
LHA - šviesulio vietinis valandinis kampas
Hs - šviesulio aukštis virš horizonto
Dec - šviesulio deklinacija (viena iš šviesulio koordinačių danguje)
Lat - platuma
Long - ilguma.

Taigi iš pirmosios lentelės Saulės skaičiavimų (Sun day work), supratau, kad stebėjimų laikas buvo 20:40:20.
Tada su kompiuteriniu planetariumu "pragrojau" dangaus situaciją šiuo laiku 1933 metų liepos 7 dieną geografinei vietovei 40°36'N; 73°53'W - t.y. Niujorko Floyd Bennet aerodromui.
Rezultatai netikėtai nustebino: Saulės altitudė (aukštis virš horizonto) buvo 40,7°, o deklinacija buvo +22°34'42". Kas beveik idealiai sutampo su duomenimis iš S.Dariaus skaičiavimų (plg. Dec 22°34,9' N, Hs 40°50').
Panašiai sutapo ir Mėnulio atitinkami duomenys. Tai padėjo įsitikinti, kad šių dviejų lentelių skaičiavimų data yra 1933 07 07 (datos įrašai lentelių viršuje July 7 yra labai neaiškūs).

Tačiau kitų skaičių ir skaičiavimų iššifruoti nepavyko - trūksta kompetencijos šioje srityje.

Į viršų
Kiras
2010 Kov 23 d., 13:06
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #19
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16
Pranešimų: 1398
S.Darius atliko stebėjimus bei skaičiavimus ir su žvaigždėmis.



Čia yra Kapelos (Capela) - šviesiausios Vežėjo žvaigždyno žvaigždės - skaičiavimai, atlikti 1933 metų liepos 12 dieną. Užbėgdamas už akių S.Dariaus dienoraščiui, pacituosiu 1933 07 12 dienos įrašo dalį:
Atlieku užduotes su žvaigždėmis "Deneb, Caph ir Polaris".
Caph užduotis įdomi tenka pagalvoti, bet išrišu klausymą.

Tačiau iš šios lentelės nepavyko nė vieno skaičiaus identifikuoti ar iššifruoti. Labiausiai glumina Kapelos žvaigždės deklinacijos reikšmė, Dariaus įrašyta lentelėje - 58°47'N. Tikroji kapelos deklinacija yra apie 46°. Tai kataloginis dydis ir nepriklauso nuo stebėjimo vietos ar laiko.
Todėl nežinau, kur čia šuo pakastas.
Bandau galvoti tokią versiją: Gal Darius klaidingai sprendė šį uždavinį. Juk pats rašė dienoraštyje, kad uždavinys sunkus. Kartais taip būna, kad žinant atsakymą (šiuo atveju atsakymas žinomas - FBF geografinės koordinatės), prie to teisingo atsakymo rezultato prieinama ir klaidingu sprendimo keliu.

Apibendrinant, anksčiau minėtas Saulės, Mėnulio iš šią - Kapelos lenteles, galima pasakyti, kad S.Darius ruošėsi astronavigacijai, sprendė įvairius uždavinius prieš pat išskridimą (liepos 7, 12 d.d.) ir šias tris lenteles pasiėmė į skridimą, kaip skaičiavimo pavyzdžius.

Bet pačio skrydžio metu tokių skaičiavimų, atrodo, neatliko. Yra tik štai tokie užrašai ant žemėlapio.



Užrašas padarytas ant žemėlapio prie 14 etapo - pagal laiką turėjo būti 1933 m. liepos 16 naktis. Viršuje užrašyta "Deneb" - t.y. Denebas - šviesiausia Gulbės žvaigždyno žvaigždė. Tačiau vėlgi, nė vienas skaičius neatitinka Denebo deklinacijos. Be to, čia skaičių ir skaičiavimų labai mažai, nepanašu, kad tai būtų astronavigaciniai koordinačių nustatymo skaičiavimai.
Apačioje yra parašyta Lat 52, Long 44, t.y. platuma 52°, ilguma 44°. Šių koordinačių susikirtimo vieta yra visai šalia maršruto linijos (apibraukta raudonai).
Sunku spręsti, ką viskas čia reiškia.

Būtų įdomu, jei visas šias lenteles ir įrašus panagrinėtų tikras astronavigacijos specialistas. Tikriausiai pavyktų daugiau mįslių įminti.

O gal kas iš forumo dalyvių turit pažįstamą (ar giminaitį) jūrininką - kapitoną ar šturmaną. Šie žmonės tikrai dar moka astronavigaciją. Nors dabar jau navigacija remiasi GPS.


Į viršų
Ta 152
2010 Kov 24 d., 09:55
Užsiregistravęs dalyvis #121
Prisijungta: 2010 Sau 24 d., 18:59
Pranešimų: 12
Priimkit mano didžiausią pagarbą, gerbiamasis Kirai. Tai, ką Jūs rašote, yra taip įdomu, jog man kartais užgniaužia kvapą. Pavydžiu baltu pavydu Jūsų kompetencijos ir proto smalsumo.
Į viršų
Kiras
2010 Kov 24 d., 10:57
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #19
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16
Pranešimų: 1398
O vat, kompetencijos kaip tik stinga, norint giliau pasirausti astronavigacijos klausimuose.

Apibendrinant viską, ką esu čia išklojęs, drįstu pateikti nuomonę, kuri prieštaraus oficialiai priimtai.
Taigi. "Lituanikos" skrydžio metu astronomine navigacija nebuvo naudotasi.
Suprantama, kyla klausimas - kodėl?

Pabandysiu pateikti keletą galimų versijų.
1. Puikiai veikė kompasai, skridimas vyko tiksliai pagal nusibrėžtą maršrutą ir nebuvo reikalo terliotis su astronavigacija.
2. Buvo sunkumai su sekstantu nustatyti šviesulių padėtį iš lėktuvo kabinos.
Dirbant su sekstantu reikia matyti ir šviesulį ir horizontą vienu metu. Ar galėjo būti toks platus matomumas per "Lituanikos" langus? Ir dar turint omeny, kad navigatorius - Darius - sėdi kairėje lėktuvo pusėje, o Saulė ir Mėnulis šviečia iš dešinės?
3. Galbūt, reikiamu momentu trukdė debesuotumas - pavyzdžiui uždengta horizonto linija ir matavimas nesigauna.
4. Galbūt, S.Darius dar nebuvo pakankamai gerai išmokęs astronavigaciją, kad galėtų užtikrintai ir drąsiai naudotis.

Į viršų
Kiras
2010 Grd 30 d., 18:32
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #19
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16
Pranešimų: 1398
JG52 rašė ...

Pavbėluotai norėčiau ir aš pateikti trumpą komentarą dėl labai įdomaus, informatyvaus straipsnio apie klaidas Lituanicos parašymuose. Teigiama, kad sektantu Darius nesinaudojo, nes, gal būt, matomumas iš lėktuvo buvęs nepakankamas. Drįstu abejot tokiu teiginiu. Lakūnai labai stropiai rinkosi, ką imti į skrydį, skaičiavo vos ne kiekvieną gramą. Mano giliu įsitikinimu, būtų neatsakinga imti prietaisą, neįsitikinus jo nauda, neišbandžius. Tikrai nemanau, kad Steponas jį pasiėmė šiaip sau, su potekste: "prigriebsiu, gal pravers". Manau, kad jis tikrai jį bandė lėktuve ar bent jau tikrai žinojo, kad galės tinkamai, be kliūčių juo naudotis. O nesinaudojo sektantu greičiausiai dėl to, kad nebuvo butinybės, o gal ir debesys trukdė. Bet tikrai ne ribotas matomumas iš kabinos. Tokiu atveju tikrai būtų jo neėmę.

Manau, kad atsakyti į tokį klausimą, šioje temoje parankiau.

Nevisiškai sutinku su JG52, ypač su šiuo teiginiu:
Bet tikrai ne ribotas matomumas iš kabinos. Tokiu atveju tikrai būtų jo neėmę.

Iš "Lituanikos" kabinos matomumas gana prastas. Ypatingai apžvelgti didelį dangaus plotą, susiorentuoti žvaigždynuose. Apie tai jau rašiau šioje temoje.
O dėl svorio - tai 1-1,5 kg sveriantis sekstantas sudaro labai menką dalį iš 3500 kg. Vienu benzino kanistru mažiau - ir dešimt tokių sekstantų būtų galėję paimti.

O štai dėl sekstanto išbandymo prieš išskrendant - labai didelės abejonės. Darius rašė dienoraštį labai skrupulingai. Manau, kad tokį svarbų dalyką kaip astronominės navigacijos išbandymą skrendant tikrai būtų aprašęs. Deja, tokių įrašų dienoraštyje nėra.
Į viršų
JG52
2011 Sau 03 d., 14:23
Užsiregistravęs dalyvis #156
Prisijungta: 2010 Rgp 19 d., 14:53
Pranešimų: 519
Gerbiamas Kirai,
sutinku su Jūsų nuomone. Ypač - kai ji svariai argumentuota. Bet... Na negi manote, kad sekstantą būtų ėmę net nebandę, nežinodami ar galės juo tinkamai naudotis? Įrankis nėra toks mažas. kad be tikslo "mėtytusi" ankštoje kabinoje. Įvertinkim daug vietos užimančius žemėlapius, maistą, skaičiavimus, žibintuvėlį, kitą būtiną įrangą, reikalingą po ranka. Bevertis sekstantas tik kliūtų. Aš manau, kad jį ėmę, būdami įsitikinę jo reikalingumu, galimybe naudotis. Na nebent vežė LAK`ui, bet čiau jau nerimtai skamba. Nuoširdžiai: su visa pagarba labiau už mane žinančiam Kirui.
P.S.
su Naujausiais Metais
Į viršų
Prunce
2011 Sau 03 d., 14:38
Užsiregistravęs dalyvis #66
Prisijungta: 2009 Kov 23 d., 21:46
Pranešimų: 838
O gal jis buvo pasiimtas priverstinio tūpimo ant vandens atvejui, kada matomumas būna 36 laipsnių pagal horizontą ir 180 pagal vertikalę - žinoma, jei debesys nedengia. O iš "Lituanica" kabinos matomumas buvo geras tik į priekį ir šiek - tiek į priekį ir šoną. Atgal matomumas labai ribotas, o į viršų ir atgal bei žemyn - visai nebuvo (žemyn 0 tik per šoninius langelius. Jei reikia, galiu grafiškai tai įrodyti.
Į viršų
JG52
2011 Sau 03 d., 14:40
Užsiregistravęs dalyvis #156
Prisijungta: 2010 Rgp 19 d., 14:53
Pranešimų: 519
Gal ir taip (priverstinio tūpimo ant vandens atvejui).
Tiesa, buvo langelis virš pilotų galvų. Tik nežinau, kiek buvo galima juo naudotis praktiškai.
Į viršų
Eiti į puslapį       >>   

Persikelti:     Į viršų

Sindikuoti šią temą: rss 0.92 Sindikuoti šią temą: rss 2.0 Sindikuoti šią temą: RDF
Powered by e107 Forum System

Svetainės nuorodos













Sveiki,

Prisijungimo vardas:

Slaptažodis:




Prisiminti mane

[ ]

Facebook