Gerb. Kolegos, Džiaugsmingai sutinku Jūsų pastangas sužinoti kuo daugiau apie dabartinio S.Dariaus ir S.Girėno aerodromo istoriją, ypač apie aerodromą 1941-1944 metais. Kiek galėdamas savo žiniomis stengsiuosi prisidėti prie istorinių tyrimų. Kaip žinote, 1931 m. aerodromas buvo suskirstytas į Civilinės aviacijos rajoną ir Karo Aviacijos rajoną. Civilinės aviacijos rajonas liko šiaurinėje aerodromo dalyje prie Linksmadvario, o Karo Aviacijos rajonas įkurtas pietinėje aerodromo dalyje. Šios situacijos iliustravimui įdedu naktiniams skraidymams paruošto aerodromo schemą (1938 m.), kurioje pažymėti ir Civilinės aviacijos, ir Karo Aviacijos pastatai. Pietinėje aerodromo dalyje pažymėti 5 Karo Aviacijos pastatai. Kad vienodai vadintume pažymėtus pastatus siūlau žymėjimuose vartoti arch. K.Linkaus 1990 m. sudarytos aerodromo retrospektyvinio plano žymėjimus (tokie žymėjimai buvo ir Lietuvos Karo Aviacijoje iki 1940 m.). Schemą orientuota į šiaurę, pietinėje aerodromo dalyje iš kairės; 1. KAM trob. Nr.24 Žvalgybos eskadrilių angaras (skirtas dviems žvalgybos eskadrilėms, jame dislokuota 2-ji ir 6-ji žvalgybos eskadrilės). 2. KAM trob. Nr.23 Eskadrilių pastatas (dviejų aukštų, tinkuotas pastatas skirtas eskadrilių skraidančiajam ir techniniam personalui). Dabartiniais terminai – buitinės patalpos skirtos poilsiui ir persirengimui. 3. KAM trob.Nr.25 Naikintuvų eskadrilių angaras (skirtas dviems naikintuvų eskadrilėms, jame dislokuota 1-ji ir 5-ji eskadrilės, vėliau 5-ją perkėlus į Zoknius, jame įkurta 7-ji eskadrilė). 4. KAM trob. Nr.26 Fotolaboratorija ir meteo stotis (dviejų aukštų mūrinis pastatas su laikrodžiu fasade). 5. KAM trob. Nr.14 Mokomosios grupės angaras su dviejų aukštų mūriniu priestatu.
Visi minėti pastati matosi 1938 m. schemoje. Vėliau pakomentuosiu kas matosi 1941 m. nuotraukose.
Karo Aviacijos rajone be minėtų 5 pagrindinių pastatų buvo ir pagalbinių. Žvalgybos eskadrilių angaro užnugaryje (į pietus nuo angaro) buvo gelžbetoninis sandėlys užpiltas gruntu su dviem įėjimais (iš rytų ir iš vakarų). Sandėlys viduje perskirtas mūrine siena ir juo iš vieno galo naudojosi 6-ji eskadrilė, iš kito galo – 2-ji eskadrilė. Esant būtinybei šie sandėliai galėjo būti panaudoti kaip slėptuvės. Žvalgybos eskadrilės sandėlys-slėptuvė buvo vadinamas KAM trob. Nr.19. Naikintuvų eskadrilių angaro užnugaryje buvo analogiškas sandėlys slėptuvė, kuris vadinamas KAM trob.Nr.17. Mokomosios grupės sandėlys slėptuvė buvo taip užnugarinėje dalyje, bet patrauktas labiau į vakarus, ties geležinkelio rampa. Jo žymėjimas KAM trob. Nr.12.
1941 m. nuotraukoje Nr.46 tikrai matosi:
a) Mokomosios grupės angaras KAM trob. Nr.14; b) Žvalgybos eskadrilių angaras KAM trob. Nr.24; c) Eskadrilių pastatas KAM trob. Nr.23. Tarp pastatų a ir b matosi fotolaboratija KAM trob. Nr.26. o pastatą c dalinai dengia sandėlys-slėptuvė KAM trob. Nr.19. Sandėlys-slėptuvė KAM trob.Nr.19 matosi daugelyje Jūsų pateiktų 1941 m. nuotraukų.
Nuotrauka 6 Kairėje matosi Eskadrilių pastatas KAM trob. Nr.23, truputį dešiniau – sandėlys-slėptuvė KAM trob.Nr.19, dešinėje, už lėktuvo sparno matosi ,,Maisto“ vandentiekio bokštas, dar dešiniau -,,Maisto“ kaminas. Minėti ,,Maisto“ pastatai tebėra, tik šalia vandentiekio bokšto pastatytas panašaus aukščio mūrinis stačiakampis statinys, o šalia kamino pastatytas kitas kaminas, tik žemesnis ir storesnis. Dar vienoje nuotraukoje, kur bombonešis Ar-2 bort.Nr.6 guli kairiu sparnu atsirėmęs į žemę, kairėje matosi ,,Maisto“ fabriko kaminas.
Ačiū Eugenijau už informaciją. Jūsų pateiktame dokumente "Naktinių skridimų apšvietimas" ,apačioje yra Kauno aerodromo komendanto parašas. Kas tuo metu buvo aerodromo komendantas? Mjr. Vsevolodas Šenbergas?
Nuo 1936 m. liepos mėn. mjr.Antanas Motuzas paskirtas aerodromo komendantu. Ant schemos jis ir pasirašęs. 1938 m. lapkričio 23 d. A.Motuzui suteiktas plk.ltn. laipsnis, o 1940 m. gegužės mėn. - plk. laipsnis.
Nuotraukoje Nr.6 dešinėje matosi ,,Maisto" statiniai: vandentiekio bokštas ir kaminas. Sovietiniais laikais šalia pastatytas kažkoks aušintuvas ir dar vienas kaminas kuris žemesnis ir storesnis. Tie statiniai yra išlikę ir dabar. Pridedu nuotrauka daryta 2010-01-21