Bayraktar TB2 – vidutinio nuotolio daugkartinio panaudojimo dronas, valdomas nuotoliniu būdu arba autonomiškai. Didžiausias kilimo svoris 650 kg, sparno ilgis – 12 metrų. Maksimalus kilimo aukštis – 6750 metrų, veikimo nuotolis – 150 km nuo valdymo stoties. Drono kreiserinis greitis yra 130 km/h, maksimalus – 220 km/h. „Bayraktar TB2“ turi vieną 100 AG „Rotax 912“ variklį. Pagrindinė drono ginkluotė – 37,5 kg sveriančios tolimojo nuotolio prieštankinės raketos „oras – žemė“ – "UMTAS ATGM" bei 22,5 kg sveriančios MAM-L (Mini Akıllı Mühimmat, angl. Smart Micro Munition) lazeriu nutaikomos didelio tikslumo bombos. Nors „Bayraktar“ turkų kalba reiškia „vėliavnešys, orlaivis pavadintas jį sukūrusio inžinieriaus pavarde. Tinka bet kokios patirties modeliuotojams, tik pradedantiems ir mažos patirties modeliuotojams reikėtų dirbti labiau patyrusių kolegų priežiūroje. Labai sudėtingų korpuso formų apklijavimas pareikalaus arba antrinės apkalos panaudojimo, arba padidinto atidumo dirbant. Modelį galima pasidaryti Turkijos arba Ukrainos ginkluotųjų pajėgų dažymu. Keletas vaizdelių to, kas yra viduje žurnalo Bus daromas lietuvių padovanotas Ukrainai "Vanagas", kurį sėkmingai perdažė Mindaugas iš Kauno ir pasidalijo su manimi. Mindaugo padaryto modelio ir originalaus "Vanago" pora vaizdelių Prie žurnalo galima įsigyti ir lazeriu pjautas iš reikiamo storio kartono karkaso detales dviems dronams (nes žurnale - du pilni modeliai). Daromi du modeliai. Ir pirmieji žingsniai su vienu iš jų - nelabai pavyko, todėl kitas pradėtas su karkaso užpildymu balza. O pirmasis bus pakartotas. Antrojo egzemplioriaus pradžia. "Vanago" lapai. Antrasis egzempliorius jau apšlifuotas, bet laukia glaisto.
Ačiū. Taigi, žiūrėjau aš į tą apklijuotąjį korpusą, žiūrėjau... Ir kuo ilgiau žiūrėjau, tuo mažiau jis man patiko. Čiupau šlifavimo kaladėlę ir visas dangas nušlifavau šalin bei dar karkasą pašlifavau - išlyginau. Ir tada jo laukė toks pat likimas, kaip ir jo porininko - užpildymas balza, apipjaustymas ir šlifavimas. Dabar dar lauks glaistymas ir šlifavimas. O tada vėl dangų imsimės.
Taigi, korpusus nuglaisčiau medžio glaistu. Kol laukiau kol išdžius, pasidariau vieno egzemplioriaus sparno karkasus ir vieną konsolę apklijavau dangomis - nelabai nori sutapti - karkasai truputį per ilgi. O tada nušlifavau korpusus.
Taigi, liemenys apšlifuoti, apklijuoti dangomis. Viskas kuo puikiausiai sutapo iki paskutinės apkalos detalės - pritrūko ilgio. Taip pat ir galinei dugno detalei. Iš pradžių maniau, kad karkaso kopijavimo metu "nusimušė" spausdintuvo nustatymai. Bet tada būtų palaipsniui trūkumas didėjęs. Tačiau prieš tai buvusios detalės tiksliai "gulė" ant špantų ir tik paskutinė "ožiukus" parodė... Teko pasinaudoti atsargine spalva. Taip pat apklijavau ir antrą sparno pusę. Dabar jau galima matyti realų aparato mostą. Tačiau mąstau sparną daryt iš naujo - pilnai užpildytą (Donato įtaka vis labiau reiškiasi ):
Žiūrėjau aš į tą sparną, žiūrėjau... Kuo daugiau žiūrėjau, tuo mažiau jis man patiko. Ir kažkoks mažas atrodė, o klijuojant dangas, dar ir karkasas lygtai per ilgas buvo. Nusprendžiau pasitikrinti ilgius, išsiskaičiavau pagal mastelį ir pamatavau... 14 mm trūkumas. Ir vėl spausdintuvas šunybę iškrėtė: tai, ką spausdinau iš Mindaugo failo 4 procentais sumažino... O ką nukopijavau iš žurnalo tiesiogiai - 1:1 padarė. Taigi, teko 104 proc dangas padidinti. Iš čia, matyt, ir dangų neatitikimas gavosi. Bet liemens nebeperdarinėsiu, nebent galą pataisysiu. O sparnus nusprendžiau padaryti su pilnaviduriu karkasu, tai čia ir matote vieno egzemplioriaus užpildytą kartonu karkasą, bet dar neapšlifuotą. Ir šakninės dalies dar nėra.
Taigi, "Bairaktarų" sparnai užpildyti kartonu, apšlifuoti, nuglaistyti medžio glaistu ir vėl apšlifuoti. Laukia nedidelis paruošimas apklijavimui dangomis ir dar nedidelis šlifavimas. Tada - dangos. Sparnai tik pridėti, bet nepriklijuoti.
Taigi, pradėjau "dangstyti" sparno konsoles ir vieną jau priklijavau - darbelis ne iš paprastųjų. Reikėjo labai tiksliai prišlifuoti kartoninį sparno užpildą, kitaip klijais sutepta sparno danga labai puikiai atkartojo visus pagrindo nelygumus ir teko vienos konsolės detales perdaryti iš atsarginio spausdinimo, kurį iš anksto turėjau pasidaręs.