Prisijungta: 1970 Sau 01 d., 03:00 Pranešimų: 4087
Pagal aukščiau esantį skaną kolega Julius padarė straipsniuką, bet esam pasiruošę jį taisyti, nes panašu, kad straipsnyje yra klaidų ir gan grubių.
Labiausiai užkliuvo ši dalis apie tai kiek turėjome tų angliškų Avro, straipsnyje rašo:
Pirmą, išardytą Avro 626 (gamyklos Nr. 703) karo aviacijos mokyklos mokymo grupės vadas pulk. leitenantas Česlovas Januškevičius į Kauną atgabeno 1937 metais.
Lyg ir tiesa. Tą lėktuvą esame matę fotografijose, apie jo įsigijimą rašo ir mėlynam albume . Kitų šaltinių kur galima būtų tai patikrinti neturiu. Toliau:
Vėliau, taip pat išardytas, atgabentas ir antras lėktuvas (gamyklos Nr. 793).
Čia jau neaiškiau. Neteko nei matyti, nei girdėti...
Beje, 1939 metais Anglijoje pagaminti dar du Lietuvai skirti Avro 626 (Nr. 1089 ir 1090). Tačiau prasidėjus karui jie liko RAF žinioje.
O čia visai neaišku. Vėlgi, remiantis mėlynu albumu rašo, kad 1939m. buvo įsigyti du Nr. 1089 ir 1090 . Numeriai sutampa, bet tik numeriai. Panašu, kad jie į Lietuvą atkeliavo.
Taigi, jei nutariam, kad Nr. 793 neturėjom, tada turim 3 - Nr. 703, Nr. 1089 ir Nr. 1090. A.Gamziukas yra sudaręs 1940 06 15 Lietuvoje buvusių lėktuvų sąrašą, jis publikuojamas šioje knygelėje , ir perspausdintas daugelyje leidinių. Jame rašo, kad minėtą dieną Lietuvoje buvo 2 Avro 626, kur dingo trečias? Lyg ir sudužo.
Apie sudužimą. Straipsnyje minima avarija:
Vienas mūsų karo aviacijos Avro 626 (Nr. 703) 1939 m. birželio 17 dieną patyrė avariją. Per šaudymo pratybas virš jūros ties Palanga lėktuvu ant ilgo plieninio troso buvo velkamas oro taikinys. Tai didžiulė cilindro formos marška, aviatorių populiariai vadinama „dešra". Nedideliame aukštyje darydamas posūkį lėktuvas pateko į nevaldomą suktuką ir netoli kranto nukrito į jūrą. Lėktuvas sudužo. Juo skridę karo aviacijos lakūnai - stažuotojai Stasys Užkurys ir Kazys Šulskus buvo sužeisti.
Tačiau, kitame straipsnyje apie V.Sruogio žūtį rašoma, kad ir Sruogis žuvo su tuo pačiu lėktuvu, panašiomis aplinkybėmis:
1938 m. rugpjūčio 24 d. lak. mok. pilotui Antanui Karveliu ir lak. mok. žvalgui Vladui Sruogiu buvo pavesta ne eilinė užduotis – lėktuvu AVRO – 626 (Borto Nr.703) virš Baltijos jūros vilkti taikinį, į kurį per pratybas šaudė Lietuvos Kariuomenės Karinių jūrų pajėgų laivas „Prezidentas Smetona“, kuris išmetęs inkarą stovėjo tarp Palangos ir Šventosios uosto. ... Lėktuvas AVRO – 626 nukrito į jūrą ir sudužo.
Visai niekas nebeaišku. Apie V.Sruogio žūtį kažkur (lyg ir A.Gujos atsiminimuose) teko skaityti, kad lėktuvas buvo ne Avro 626, o LVG C.VI kažin kiek čia tiesos?
Žodžiu, padėtį patys matot. Atrodo, neseniai viskas vyko, ir lėktuvų tik vos keletas, o suskaičiuoti neišeina... Padėkit kas galit žmonės gerieji.
Sprendžiant pagal nuotrauką ir dažymo schemą, visgi turėjo būti 3 šio tipo lėktuvai: bortiniai numerii 701 - 703. Kadangi iš pradžių buvo gautas vienas, vėliau dar vienas arba du. Greičiausiai, kad du, o vienas tikrai prarastas, velkant taikinį Baltijos jūroje, tai okupacijos dieną ir liko du - 701 ir 703. Kažkur teko matyti nuotrauką su šio lėktuvo nuolaužomis. plūduriuojančiomis jūroje. Ir ten, jei gerai pamenu, matėsi skaičius. Reiks pavartyti savo archyvus. Nors galiu ir klysti - kai kurie šaltiniai rodo, kad sudužo 703. Bet mano matyta nuotrauka buvo visai iš kito kampo fotografuotos, negu čia įdėtos.
Na o aš dar kartą pakartosiu klausimą - kam Lietuvos karo aviacijai buvo reikalingi Avro 626? Kuo jie geresni už ANBO III? Dvigubai galingesnis variklis? Drąsiai galėjo Gustaitis kažką panašaus sutverti, kažką tarp ANBO III ir IV. Vėliau sukonstruotas ANBO 51 jau vėl tik su 160 AG varikliu. Tai kokią nišą turėjo užpildyti Avro 626? Gustaitis užsiėmęs tuo metu buvo ar kaip?
A.Liekio Lietuvos karo aviacija 1919-1940 dar nurodyta, kad "lėktuve buvo įrenginiai paleisti 8 25 kg bombas". Gal yra kokios nors informacijos "link" ginkluotės?