Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16 Pranešimų: 1398
Ankstesnėje žinutėje pajuokavau balandžio 1-osios proga, o dabar jau rimtai.
Nerijaus pateiktų dokumentų nuorašuose radau porą įdomių dalykų. 1:
12. Paruoštą vietą su apkaustrymais radio aparatui įtaisyti kabinos priešakinėje dalyje. Tipas "Marconi" AD.45A/ A/46A. su valdymui iš tolo apkaustymais, morzės raktu, antenai užsukti velenėliu ir išlaukiniais liemens apkaustymais. Paruoštą vietą oro srovės varomam generatoriui centriniame sparno sektoriuje su generatoriaus apdengimu, pritvirtinimo dalimis nejudomai antenai ir turėti laidus iš generatoriaus į akumuliatorių, ir į aparatą; 13. Sulenkiamą staliuką ir kedes radistui kabinos priešakinėje dalyje;
Šiuolaikinis mūsų požiūris į radijo ryšį yra paveiktas XX a. pabaigos ir XXI a. pradžios elektronikos išsivystymo, o tai trukdo vertinti radiją realiai iš laiko perspektyvos. Taigi, 1936 metais radijo ryšys buvo palaikomas trumposiomis bangomis Morzės raktu, ir tuo turėjo užsiimti atskiras įgulos narys. Todėl ir negalėjo būti radijais aprūpinti žvalgybiniai lėktuvai ar naikintuvai su atviromis kabinomis, tokie kaip ANBO-IV, Devoitene 501, ar panašūs. Nėra nieko čia nuostabaus - juk radijas yra praktiškai lėktuvo amžininkas. Ir 1930 - 1940 metų laikotarpyje nors jau buvo išaugęs iš kūdikystės, bet, galima sakyti, dar gyveno ankstyvos paauglystės laikus.
2:
PASTABA: Visi instrumentai, specialūs įrengimai ir instrukcijų lentelės turi būti su pažymėjimais metrinėje sistemoje.
Tais laikais Lietuva rūpinosi metrinės sistemos įdiegimu. Ką nelabai galima pasakyti apie šiuos laikus, kai, ypač aviacijoje, vis daugiau įsigali "kairiarankių" anglakalbių coliamylpėdės ir įvairi kitokia "bileberda".
Kiras rašė: Taigi, 1936 metais radijo ryšys buvo palaikomas trumposiomis bangomis Morzės raktu, ir tuo turėjo užsiimti atskiras įgulos narys.
Tai anaiptol nereiškia, kad nebuvo ir telefoninio ryšio režimo. Morzės raktas galėjo būti naudojamas tik palaikant ryšį tolimesniu atstumu. ANBO-IV tikrai buvo aprūpinti radijo ryšio priemonėmis, taip pat radijo ryšio priemonėmis buvo aprūpinti ir Dewoitine D.501L.
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16 Pranešimų: 1398
Kad galėtume produktyviai diskutuoti ir neįsivelti į beprasmius ginčus, pirmiausia reiktų išsiaiškinti, ką jūs suprantate kaip telefoninio ryšio režimas?
Antra, norėčiau konkrečių šaltinių ar dokumentų, kuriuose atsispindėtų, jog apie 1936 - 1939 metus Lietuvos Karo aviacijoje buvo naudojamas radijo ryšys (bent jau lėktuvuose Anbo IV ar Dewoitine 501). Nes plačiai žinomas epizodas, kai J.Dovydaitis su J.Dambrava perėmė Lenkų "Sumą" - tai jų "Devuatenai" buvo be radijo ryšio.
Kad galėtume produktyviai diskutuoti ir neįsivelti į beprasmius ginčus, pirmiausia reiktų išsiaiškinti, ką jūs suprantate kaip telefoninio ryšio režimas?
Tai yra informacijos priėmimas ir perdavimas balsu. Telegrafo raktu informacija perduodama pasinaudojant Morzės abėcėle, t.y. "stuksenant". Jeigu kolega norite tikslaus techninio atsakymo, tai jį visiškai nesunku rasti. Telegrafo raktu informaciją buvo galima perduoti didesniu atstumu, nei balsu. Kai kuriose senesnėse racijose buvo sudėtinga nustatinėti bangas, todėl į ekipažą (tanko, lėktuvo) įvesdavo radisto etatą. Bet kokiu atveju tai, kad racijoje buvo telegrafo rakto režimas automatiškai neatmeta galimybės, kad galėjo būti ir telefoninis režimas.
Kiras rašė: Antra, norėčiau konkrečių šaltinių ar dokumentų, kuriuose atsispindėtų, jog apie 1936 - 1939 metus Lietuvos Karo aviacijoje buvo naudojamas radijo ryšys (bent jau lėktuvuose Anbo IV ar Dewoitine 501).
ANBO-IV su varikliu "Wasp" tuščias svėrė 1274 kg. Naudingas krūvis: fotoaparatai - rankinis ir automatinis - 50 kg, radijo siųstuvas ir imtuvas - 35 kg
Ten pat:
Pirmajai ANBO-IV serijai buvo nupirktos gamybai reikalingos medžiagos ir lėktuvams prietaisai (55 000 Lt.), 2 radijo siųstuvai-imtuvai ir 5 siųstuvai (55 600 Lt.),
Lietuva lėktuvus D.501 L įsigijo be radijo aparatūros. Vėliau ryšiui su žeme ir tarpusavyje buvo įmontuota JAV pirkta radijo aparatūra.
Kiras rašė: Nes plačiai žinomas epizodas, kai J.Dovydaitis su J.Dambrava perėmė Lenkų "Sumą" - tai jų "Devuatenai" buvo be radijo ryšio.
Tikrai nežinau. Gal nupirko vėliau, gal kažkodėl nebuvo į budinčius lėktuvus įmontuota, gulėjo tvarkingai sandėly? Manau kolega su savo pagirtinu atkaklumu ir įžvalgumu tikrai išsiaiškinsite Karo aviacijos stotys, kaip ir visos kariuomenės ryšiai, visiškai nenagrinėta tema. Ačiū, Dievui, kad G.Ramoška savo gausiuose ir išsamiuose darbuose neapeina ir radijo ryšio klausimo.
Nerijau, kažkodėl iš "Dragon Rapide" "Pagrindinio" nuorodos į "Dokumentai" permeta ne į dokumentus, o į albuumą. Ar čia tik man taip, ar kažkas ne taip veikia?