Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16 Pranešimų: 1398
Anksčiau man paskutinė "Lituanikos" maršruto stadija Pomeranijoje atrodė pakankamai aiški. Praskrido Štargardą, dar nuskrido apie 80 km į šiaurės rytus Dancigo kryptimi. Ten sutiko (pavijo) audros frontą, negalėjo jo apeiti. Kažkiek pasidavė (ar buvo nublokšti) į pietus. Po to apsigrįžo atgaliniu kursu (apytikriai į Berlyną) pakeliui ieškodami vietos nutūpti. Pateko virš Berlincheno ir ten apsuko ratą ar porą ratų. Toliau skrido Berlyno kryptimi, kol pasiekė lemtingą Kuhdamą. Žemėlapis:
Lyg ir viskas logiška bei suprantama. Tačiau atsirandant naujos informacijos, iškyla daug abejonių. Taip sakant kuo giliau į mišką - daugiau medžių.
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16 Pranešimų: 1398
Kapitonas V.Morkus pagal vietinių gyventojų pasakojimus pažymėjo gyv. punktus, virš kurių "Lituanika" galimai praskrido prieš katastrofą:
Stargard-Rosenfelde-Berlinchen-Nauenburg-Staffelde-Kuhdamm ir iš pietinės pusės Soldinen Stadt Forst avarijos vieton.
Prieškarinės Vokietijos žemėlapiuose suradau visas šias vietoves. Na, Štargardas, Berlinchenas ir Kuhdamas - aiškiai žinomi. Tai dabartiniai lenkiškai vadinami Stargard Sczcecinski, Barlinek ir Pszczelnik. Kiti: Rosenfelde - Rosiny, Neuenburg - Nowogrodek Pomorski, Staffelde - Staw. Sujungus linija šiuos punktus gavosi toks vaizdas:
Neuenburgas (Nowogrodek Pomorski) ir Stafeldas (Staw) yra kaip tik tarpe tarp Berlincheno ir Kuhdamo, todėl čia viskas gerai. Abejonių kyla dėl Rosenfeldo (Rosiny). Pagal A.Gustačio Aktą, "Lituanika" praskrido Štargardą ir nuskrido Dancigo kryptimi. Ir dar - tas Rosenfeldas (Rosiny) yra pats mažiausias kaimelis kitų kaimelių apsuptyje.
Atstumai tarp punktų: Nuo Štargardo iki Rosiny 26 km; nuo Rosiny iki Barlineko 14 km; nuo Barlineko iki Nowogrodek Pomorski 16 km; nuo Nowogrodek Pomorski iki Staw 9 km; nuo Staw iki Pszczelniko 7 km.
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16 Pranešimų: 1398
Tačiau tai ne viskas. Atkreipiau dėmesį į vokiečių Pranešime esantį tokį momentą:
... nuo 23 val. 45 min. iki 0.15 val. lėktuvas buvo girdėtas ir matytas tarp Königsberg N/M. ir Berlinchen
Königsberg in der Neumark (dabar lenkiškas pavadinimas Chojna) yra apie 60 km į pietvakarius nuo Štargardo. Vokiečių Pranešime nurodytas pastebėjimo laikas verčia manyti, kad "Lituanika" tikrai ten galėjo būti pastebėta. Vadinasi apie 23:00 val. "Lituanika" praskrido Štargardą ir, kiek paskridusi šiaurės rytų kryptimi, apsigrįžo ir skrido atgal Berlyno link. Pakeliui pasiekė Königsberg in der Neumark. Laiko tarpas tarp Štargardo ir Königsberg in der Neumark - 45 min. Per šį laiką pagal "Lituanikos" greitį (apie 170-180 km/h) galima paskaičiuoti, kad nuskristas atstumas turėjo būti apie 130-140 km. Čia viskas gerai, logiška ir paaiškinama. Bet toliau??! Kodėl vėl buvo pasukta rytų pusėn ir atsidurta virš Berlincheno? Pakeliui, gal būt ir virš kapt. V.Morkaus minimo Rosenfelde. O po Berlincheno vėl pasiduota vakarų (pietvakarių) pusėn. Jei buvo toks blaškymasis - tai jis nesuprantamas ir sunkiai paaiškinamas. Kodėl buvo taip klaidžiota? Visiškai prarado orientaciją ir galutinai paklydo? Suko šen, ten, bet kur, kur tik atrodė patogiau? Absoliuti "juodoji skylė". Žemėlapis:
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16 Pranešimų: 1398
Dar vienas vokiškas prieškarinis žemėlapis. Kažkoks agronominis-dirvožemių, bet jis smulkaus mastelio - 1:25000, todėl gerai matosi vietovės detalės.
Šiame žemėlapyje žaliai apibraukiau ir pažymėjau skaičiumi (1) lauką, kaip galimą (?) "Lituanikos" tūpimo vietą. Turbūt apie ją buvo taip kalbėta:
Pasivaikščiojęs po apylinkę ir su vienu kitu žmogumi pasikalbėjęs, Bakūnas ("Lietuvos keleivio" darbuotojas) susidaręs nuomonę, kad "Lituanika" norėjusi nusilesti ir tam pasirinkusi Kūdamo kaimo laukus. gandai, kad lakūnai mišką palaikę pieva, jo nuomone, vargu ar tikėtini. "Lituanika", perlėkusi girią, apsisuko ir skrido lygumos link, kur tikėjosi nusileisti... Darius ir Girėnas : memuarai / Nijolė Dariūtė-Maštarienė : Vilnius : Mintis, 1990, psl. 199
Tačiau vokiečių Pranešime sakoma taip:
Kad lakūnas būtų manęs leistis į pietų rytus nuo Kuhdam tokioj netikusioj vietoj, kaip dalinai apie tai buvo pasakojama, mano tyrinėtojų nuomone, negalėjo būti.
Manau, kad vokiečiai teisūs - nors laukas pagal dydį (500 x 200-300 m) gal ir tinkamas lėktuvui nusileisti, bet pagal horizontales matosi, kad jis kalvotas ir nuolydis jame yra gana didelis - apie 5 m / 100 m. Žaliais skaičiais sužymėjau netolimus laukus, kurie ir didesni ir labiau lygūs - iš pažiūros gerokai tinkamesni lėktuvui nutūpti. Visa bėda, kad tokius laukus reikėjo pamatyti. O kaip juos pamatyti iš lėktuvo, skrendančio apie 120-140 km/val. greičiu (o gal ir 160-170 km/val) nakties tamsoje ir pasišvietimui teturint 3 voltų rankinį prožektoriuką?! Net ir suradus (pamačius) tokį lauką - saugiai nutūpti į jį naktį be šviesų (!) būtų beviltiška. Apie tai esu rašęs. O surasti tokį lauką nutūpimui - dar mažesnė tikimybė. Todėl susumavus šiuos du faktorius - tinkamo lauko tūpimui suradimas ir nutūpimas į jį (naktį, neturint reikiamų pasišvietimo priemonių) - praktiškai be šansų. Ne aviaciniams žmonėms, matyt, sunku tai suprasti, bet tokia yra realybė - aviacijoje nutūpimas yra pati sudėtingiausia skridimo fazė. O dar jeigu tas tūpimas - naktį!
Todėl "Lituanikai" liepos 17 naktį reikėjo skristi į Berlyną - į apšviestą aerodromą. O ne ieškoti vietos tūpimui laukuose. Toks S.Dariaus ir S.Girėno sprendimas buvo blogas. Labai blogas! Berlynas - išsigelbėjimas iš susidariusios padėties, tūpimas į iš oro pasirinktą lauką - kelias į pražūtį.
Tokia mano įžvalga. Galbūt, jinai prieštarauja visuotinai priimtai nuomonei. Gal tam prieštarauja visokie išvedžiojimai, kad stigo benzino, kad variklis dirbo-nedirbo, kad šaudė-nešaudė... Bet visa tai patikimai neįrodyta, grindžiama spėjimais ir išgalvojimais, kaip galėjo būti.
Visada priimsiu kritiką savo išmąstymams, pakeisiu nuomonę, jei bus argumentuotai ir pagrįstai įrodyta, kad aš neteisus. Laukiu kontrargumentų.
O gal jie neturėjo galimybės nuskristi iki Berlyno? gal variklyje tikrai kažkas smarkiai gedo ir jis geso? Ar galima atmesti tokią tikimybę? nors ir įrodyta, kad variklis katastrofos metu veikė, tačiau kaip - niekur nepasakyta. Versijų galima pateikti šimtus, galimybių kažkur skristi ir ieškoti - taip pat. bet negalima atmesti ir to, kad variklis paskutinį "garą' išleido ir tūpimasbuvo priverstinis. kažkodėl ši versija beveik niekam neužkliūva.