Avro 626




Lietuvos karo aviacijos vadovybė 1936 metais pasirašė kontraktą įsigyti tuo metu populiarius du anglų lėktuvus Avro 626.
Lėktuvai buvo gaminami Mančesteryje, firmos A.V. Roe Company Limited aviacijos fabrike. Tai sena, dar 1909 metais įkurta firma, kurioje pagaminta daug išgarsėjusių konstrukcijų. O Avro 626 buvo eksportuojami į Argentiną, Austriją, Belgiją, Braziliją, Čekoslovakiją, Čilę, Egiptą, Graikiją, Kanadą ir kitas šalis.
Pirmą, išardytą Avro 626 (gamyklos Nr. 703) karo aviacijos mokyklos mokymo grupės vadas pulk. leitenantas Česlovas Januškevičius į Kauną atgabeno 1937 metais. Jis šio tipo lėktuvais jau buvo skraidęs Anglijoje. Vėliau, taip pat išardytas, atgabentas ir antras lėktuvas (gamyklos Nr. 793).
Sumontuoti ir išbandyti lėktuvai kurį laiką skraidė Kaune, vėliau perkelti į III aviacijos grupę Šiauliuose. Jie buvo naudojami pilotams, žvalgams, oro šauliams mokyti ir treniruotėms.
Lėktuvas Avro 626 dvisparnis, metalinės konstrukcijos. Užpakalinė liemens dalis, sparnai ir vairai aptraukti drobe. Tarpusavyje sparnai sujungti apverstos „N" formos spyriais ir sutvirtinti plieninių trosų atatampomis. Šiaip lėktuvai Avro 626 dviviečiai, tačiau dalis jų buvo gaminama ir triviečių variantu. Lietuvoje turėti trijų vietų lėktuvai. Pirmosios dvi kabinos buvo su iš organinio stiklo pagamintais oro srauto apsaugos skydeliais, o trečioje kabinoje buvo įrengtas ant stovelio sukinėjamas kulkosvaidis. Važiuoklė - klasikinė, dviejų ratų, su amortizuojančiu uodegos ramsčio ratuku.




Variklis Armstrong Siddeley Cheeth V, žvaigždinis, septynių cilindrų, aušinamas oru. Jo nominalus galingumas 260 AJ. Propeleris dvimentis, pastovaus žingsnio, metalinis.
Vienas mūsų karo aviacijos Avro 626 (Nr. 703) 1939 m. birželio 17 dieną patyrė avariją. Per šaudymo pratybas virš jūros ties Palanga lėktuvu ant ilgo plieninio troso buvo velkamas oro taikinys. Tai didžiulė cilindro formos marška, aviatorių populiariai vadinama „dešra". Nedideliame aukštyje darydamas posūkį lėktuvas pateko į nevaldomą suktuką ir netoli kranto nukrito į jūrą. Lėktuvas sudužo. Juo skridę karo aviacijos lakūnai - stažuotojai Stasys Užkurys ir Kazys Šulskus buvo sužeisti.
Likęs Avro 626 Lietuvos karo aviacijoje Išbuvo iki 1940 metų TSRS okupacijos ir mūsų karo aviacijos likvidavimo. Apie jo likimą duomenų nėra.



Lietuvoje buvę lėktuvai Avro 626 buvo nudažyti sidabrine spalva, su karo aviacijos skiriamaisiais ženklais. Ant liemens juoda spalva uždažyti bortiniai numeriai.
Beje, 1939 metais Anglijoje pagaminti dar du Lietuvai skirti Avro 626 (Nr. 1089 ir 1090). Tačiau prasidėjus karui jie liko RAF žinioje.

Techniniai lėktuvo duomenys

10,36 mSparnų ilgis
8,09 mLėktuvo ilgis
2,92 m Lėktuvo aukštis
804 kgTuščio lėktuvo svoris
1108 kgSkridimo svoris
190 km/val.Didžiausias skridimo greitis
153 km/val.Kelionės greitis
5000 mAukščio lubos
470 kmSkridimo nuotolis

Šaltinis: Lietuvos sparnai 1996 Nr.2
Parengė: Julius Jurgelėnas

Asmenybės

Spauskite foto
A.Gustaitis
J.Dobkevičius
S.Darius
S.Girėnas
F.Vaitkus
Z.Žemaitis
R.Marcinkus
L.Peseckas
J.Pyragius
B.Oškinis
P.Motiekaitis