Po-2





Šį lėktuvą sukonstravo konstruktorius N. Polikarpovas dar 1927 m. 1928 m. lėktuvas pradėtas gaminti serijomis. Pagal eksploatavimo trukmę jis užima pirmą vietą kitų patvarių lėktuvų tarpe. Juo buvo skraidoma net 35 metus! Lėktuvo ilgaamžiškumas paaiškinamas konstrukcijos paprastumu ir pigumu. Jis. galėdavo pakilti ir nusileisti labai mažose aikštelėse su bet kokia žolės danga. Todėl PO-2 buvo taip plačiai taikomas, kaip nė vienas kitas lėktuvas. Labai sėkmingai jis buvo naudojamas mokymui, žemės ūkyje, sanitarinėje ir transporto aviacijoje, pervežti paštui, priešgaisriniams tikslams, geologinei ir archeologinei žvalgybai, karo aviacijoje ir net medžioklei.
II pasaulinio karo metais šis lėktuvas neretai būdavo panaudojamas kaip lengvas naktinis bombonešis. Po sparnais būdavo prikabinama iki 300 kg bombų. Nakties metu lėktuvas prislopintu varikliu nelauktai atsirasdavo virš priešo pozicijų ir numesdavo ant jų bombas.

Lėktuvo techninis aprašymas


PO-2 — dvivietis medinės konstrukcijos biplanas. Detalėms panaudotos pušies lystelės ir aviacinė klijuotė. Visas lėktuvas dengtas drobe.

Sparnai. Apatinio sparno konsolės tvirtinamos tiesiog prie liemens, viršutinio — prie centroplano, kuris pritvirtintas prie liemens šešiais spyriais ir dviem sątampomis. Abu sparnai dvilonžeroninės konstrukcijos. Profilis CAGI-541 su plokščia apačia. Sustiprintos nerviūros sparno plokštumoje su lonžeronais sujungtos tarpusavyje susikryžiuojančiomis 4 ir 5 mm plieno vielos sątampomis. Sparno lonžeronai dėžutinės konstrukcijos — bruseliai pušiniai su klijuotės sienelėmis. Užpakalinė briauna pagaminta iš profiliuotos duraliuminio
juostos. Skersvairiai pakabinti trimis šarnyrais. Sparnas ir skersvairiai dengti drobe.

Centroplanas tokios pat konstrukcijos, kaip ir sparnas. , Iš pradžių spyriai būdavo gaminami iš plieno vamzdžių su mediniais profiliais. Vėlesnės gamybos serijinių lėktuvų spyrius pakeitė pilnaviduriais duraliumininiais. Sparnų priekinė dalis iki priekinio lonžerono dengta klijuote, visa kita — drobe.

Liemuo — stačiakampio piūvio ferminės konstrukcijos, viršus suapvalintas, su atviromis kabinomis. Prie priekinės dalies tvirtinamas variklio rėmas, važiuoklė, sparnai. Priekinis rėmas padengtas duraliuminine plokšte, kuri yra kaip priešgaisrinė apsauga. Variklio tvirtinimo rėmas — ferma iš suvirintų plieno vamzdžių. Liemens priekinė dalis dengta klijuote. Užpakalinę, kaip ir priekinę dalį, sudaro ferma, sujungta išilginiais lonžeronais ir sutvirtinta pušiniais spyriais bei plieno vielos sątampomis. Valdymas dvigubas. Posūkio ir aukštumos vairų valdymo trosai išvesti liemens išorėje. Liemens viršutinė (pusapvalė) dalis dengta klijuote. Priekinės kabinos prietaisų lentoje įrengti variklio darbo kontrolės ir navigaciniai prietaisai, užpakalinėje — tiktai navigaciniai. Kabinos briaunos apmuštos minkšta oda.

Užpakalinės plokštumos. Stabilizatorius — simetriško profilio, dvilonžeroninės konstrukcijos. Jis turi dvylika tiesių ir dvi įstrižas nerviūras. Keturios poros plieno vielos sątampų yra ištemptos tarp lonžeronų. Stabilizatorių prilaiko dvi poros spyrių. Aukštumos ir posūkio vairų trosai išvesti liemens išorėje. Visos užpakalinės plokštumos dengtos drobe.

Važiuoklė turi keturis spyrius. Užpakaliniai jų — su gumos amortizacija. Ratai — 700X150 mm su stipinais, iš abiejų pusių aptrauktais drobe-Žiemą vietoj ratų dedamos slidės. Liemens užpakalinės dalies apačioje pritvirtintas uosinis ramstis, kurio apačia apkalta metalu. Ramstis įrengtas su gumos amortizacija ir gah pasisukti aplink vertikalią ašį.

Variklio-propelerio grupę sudaro penkių cilindrų oru aušinamas žvaigždinis 125AJ. galingumo variklis M-11, kuris suka 2400 mm skersmens ir 1524 mm žingsnio medinį propelerį. Užpakalinė variklio dalis dengta duraliuminio gaubtu. .Pagrindinis 126 litrų talpos benzino bakas įrengtas liemens priekinėje dalyje. Papildomas, 75 litrų talpos — centroplane.

Nudažymas. Dauguma PO-2 lėktuvu būdavo dažomi tamsiai žalia spalva ir tiktai apatinio sparno apačia, stabilizatoriaus ir liemens apačia buvo dažoma žydra spalva (ant sparnų, liemens ir posūkio vairo — raudonos penkiakampės žvaigždės). Lėktuvus, naudojamus žemės ūkyje ir keleiviams pervežti, dažydavo sidabrine spalva.

Lėktuvo techniniai ir skridimo duomenys:


Liemens ilgis 8,17 m
Sparnų ilgis 11,42 m
Sparnų plotas 35,4 m²
aukštis su vertikaliai stovinčiu propeleriu3,1 m
skridimo nuotolis 350-430 km
Maksimalus greitis prie žemės 152 km/val
Tuščio lėktuvo svoris 665 kg
Skridimo svoris 912—1030 kg
Tūpimo greitis 70 km/val
Kilimo greitis prie žemės 2,5 m/sek
Pakilimo lubos 4500 m
Riedėjimo nuotolis kylant 78 m
Tupiant 111 m

Brėžinukai modeliuotojui










Parengta pagal A. Pranskėčio aprašymą Sparnuose 1972 Nr.4
Parengė N.Korbutas 2010.01.11


Asmenybės

Spauskite foto
A.Gustaitis
J.Dobkevičius
S.Darius
S.Girėnas
F.Vaitkus
Z.Žemaitis
R.Marcinkus
L.Peseckas
J.Pyragius
B.Oškinis
P.Motiekaitis