Sklandytuvas BrO-5 "Rūta-II"




Grįžęs iš Amerikos, konstruktorius Br. Oškinis pats išbandė, kaip veikia BRO-4 vairai ore, detaliai išnagrinėjo šio sklandytuvo trūkumus ir nusprendė jį patobulinti. Buvo pakeista sklandytuvo konstrukcija, forma, suprojektuoti nauji sparnai. Taip 1938 metais gimė naujas kūrinys — akrobatinis sklandytuvas BRO-5 „RŪTA".
Kaip buvo pakeista BRO-4 konstrukcija? BRO-4 (senosios „Rūtos") sparnų įkrovimas siekė net 23,7 kg/m². Tai leistina sklandytuvams, skrendantiems dideliais greičiais. Konstruktorius padidino sparnų plotą iki 12,0 m², nedidindamas jų svorio, nes buvo sumažinta atsparumo atsarga. Taip sparnų įkrovimas sumažėjo iki 18,3 kg/m².
Pakeitus storosios sparnų dalies gaubtumą, normalus skridimo greitis sumažėjo iki 55-75 km/val. Esant skridimo greičiui 66 km/val, žemėjimo greitis — 0,92 m/s. Padidinus plotą, sparnai pailgėjo, bet jų prailgėjimas liko beveik toks pat. Aerodinaminė kokybė padidėjo nuo 19 Iki 21,5 (kai skridimo greitis 74 km/val). Naujiems sparnams buvo parinkti M-12 ir Clark Y profiliai.



Kuo ilgesni sparnai ir kuo ryškesnė jų V forma, tuo didesnis sklandytuvo pastovumas. Todėl konstruktorius sparnams parinko tokią formą, kad tiek skrendant normaliai, tiek nugara, jie turėjo teigiamas V formos savybes. Vidurinė sparnų dalis iki eleronų yra ryškios V formos. Jiems parinktas vidutinio gaubtumo profilis Clark Y. Sparnų galai — neryškios neigiamos V formos, jų mažo gaubtumo profilis M-12 tinka ir nugariniam skridimui. Kai sparnų atakos kampas neigiamas (skrendant nugara), profilis Clark Y beveik nekelia. Visa keliamoji jėga tenka sparnų galams, šiuo atveju turintiems teigiamą V formą. Sparnai — laisvai nešantys, vieno lonžerono. Nerviūros išdėstytos kas 25 cm, priekinėje dalyje — tarpinės nerviūros.
Priekinė sparnų dalis iki lonžerono aptraukta 1,0—1,5 mm klijuote, kita dalis ir eleronai — drobe. Plyšys tarp elerono ir sparnų iš abiejų pusių aptrauktas drobe.
Pirmą kartą šiame sklandytuve įmontuoti 12X50 cm oro stabdžiai. Vieno sparno svoris — 28,0 kg, eleronų — 3 kg.
Liemuo — ovalinis, priešakinė dalis nepakeista. Sėdynės priekis uždengtas atviru gaubtu. Kad būtų didesnė šoninė uodegos projekcija, ovalinis jos profilis pakeistas lašo forma su aštria briauna apatinėje dalyje. Liemuo pasidarė aptakesnis. Į suktuką šis sklandytuvas įvedamas gana sunkiai.
Techninėmis savybėmis sklandytuvas BRO-5 pralenkė savo pirmtaką BRO-4.



Techniniai sklandytuvo BRO-5 "Rūta-II" duomenys

Sparnų ilgis11,0 m
Liemens ilgis5,6 m
Sparnų plotas12,0 m²
Proilgis10
Sparnų profilisClark Y ir M-12
Įkrovimas18,3 kg/m²
Stabilizatoriaus plotas0,3 m²
Aukštumos vairo plotas1,2 m²
Posūkio vairo plotas0,8 m²
Tuščio sklandytuvo svoris130 kg
Skridimo svoris220 kg
Aerodinaminė kokybė21,5
— esant greičiui74 km/val.
Žemėjimo greitis0,92 m/s
— esant greičiui66 km/val.
Atsparumo atsarga+10 -7,5



Inž. VIKTORAS AŠMENSKAS



Šaltinis:
SPARNAI, 1970/4

Nuotraukos iš Benvenuto Ivanausko archyvo
Sklandytuvo BrO-5 projekcijos Gyčio Ramoškos


Elektroniniam publikavimui parengė N.Korbutas


Asmenybės

Spauskite foto
A.Gustaitis
J.Dobkevičius
S.Darius
S.Girėnas
F.Vaitkus
Z.Žemaitis
R.Marcinkus
L.Peseckas
J.Pyragius
B.Oškinis
P.Motiekaitis