P.Motiekaitis "Manaitai-2"




Sraigtasparnio modelis su gumos varikliu „Manaitai-2“ turi du virš vienas kito į priešingas puses besisukančius rotorius. Viršutinis rotorius yra 600 mm skersmens, jo mentės — plono profilio. Apatinis rotorius — 940 mm skersmens, storo profilio prie stebulės ir plonėjančios į mentes galą. Gauti skridimo metu geresniam pastovumui apatinio rotoriaus menčių galuose uždėti kiliai.

Liemens apatinėje dalyje yra stabilizuojančios plokštelės, kurios modeliui kylant išsiskleidžia, o leidžiantis — susiglaudžia .

Viršutinio rotoriaus mentės daromos iš vidutinio kietumo balzos, menčių profilis plonas, gerokai išgaubtas . Menčių koteliai padaryti iš drebulės. Rotoriaus mentės sukištos į stebulę. Stebulė pagaminta iš duraliuminio vamzdelio. Jo išorinis skersmuo — 6,5 mm, o vidinis — 6 mm. Reikalui esant, galima keisti rotoriaus menčių atakos kampus. Rotoriaus menčių stebulė, velenas, atraminis guolis sumontuoti kartu su viršutine liemens galvute, o velenas padarytas iš 1,8 mm plieno vielos. Atraminis guolis — rutulinis.

Apatinio rotoriaus menčių konstrukcija — kevalinė. Nerviūros pagamintos iš balzos, mentės — be lonžeronų, dengtos 0,8 mm storio balzos plokštele. Jų koteliai padaryti iš drebulės. Menčių galuose priklijuoti 1,6 mm storio balzos kiliai.

Liemuo — apvalus, 28 mm skersmens, pagamintas iš vidutinio kietumo balzos. Sienelių storis — 2 mm. Apatinio rotoriaus menčių pritvirtinimui prie liemens priklijuotos 1 mm storio celiulioido auselės (žr. 6 brėž.). Mentės auselėse sukinėjasi. Sraigtasparniui kylant, menčių atakos kampas būna didesnis (jis nustatomas prieš leidžiant modelį). Varikliui išsisukus, mentės automatiškai perstatomos j mažą atakos kampą, tinkantį autorotacijai.

Apatinėje liemens dalyje yra trys stabilizuojančios plokštelės, pagamintos iš 1,5 mm storio balzos . Jos tvirtinamos prie liemens trimis priklijuotais 1,5 mm skersmens bambuko piršteliais. Ant jų užmaunamos plokštelės. Plokštelėse yra auselės, per kurias perverta gumos juostelė. Pereinant sraigtasparniui į autorotaciją, gumos juostelė plokšteles pasuka 900 kampu ir priglaudžia prie liemens.

Gumos variklis — 96 mm2 skerspjūvio ir 500 mm ilgio, surinktas iš 32, 1x3 mm skerspjūvio Pirelli gumos juostelių. Liemens apačioje gumos variklis užkabinamas už ąselės (8 brėž.), įtvirtintos kamštyje. Apatinio rotoriaus menčių atakos kampų keitimo ir stabilizuojančių plokštelių valdymo mechanizmas veikia kartu. Šis mechanizmas susideda iš užrakto, troselių, auselės ir gumos juostelės. Užraktas valdomas viršutinio rotoriaus stebulėje įrengta svirtele. Užrakto svirtelė (12) pagaminta iš 0,5 mm, o svirtelė (4) — iš 1 mm plieno vielos. Valdymo troseliams (11) panaudotas 0,5 mm žvejų valas. Troseliams perverti auselės (15) pagamintos iš 0,5 mm storio celiulioido.

Visa valdymo sistema veikia taip: prieš užvedant gumos variklį, valdymo troselių kilpa (14) užmaunama ant užrakto svirtelės (12). Svirtis atlenkiama, o jos galas užkabinamas už kabliuko (13). Uždedant kilpą (14), įtempiamas troselis (11). Troselis išsišakoja į dvi atšakas, kurios perveriamos per atitinkamas auseles (15). Antri troselių galai atitinkamai įtvirtinti prie apatinio rotoriaus menčių ir stabilizuojančių plokštelių. Tempiant troselį, pasisuka rotoriaus mentės bei stabilizuojančios plokštelės. Ši menčių ir stabilizuojančių plokštelių padėtis užfiksuojama, užmaunant kilpą (14) ant užrakto svirties (12) ir ją užkabinant už kablio (13).

Viršutinio rotoriaus stebulėje įrengta svirtis (4) veikia taip: prisukant gumos variklį, viršutinio rotoriaus veleno (3) užlenktas galas atsiremia į svirtį (4) ir ją pasuka, kol ši atsiremia į pirštą (5). Tuo tarpu antrasis svirties galas nutolsta nuo veleno (3) taip, kad, praeidamas pro užrakto svirtį (12), jos neliečia.

Gumos varikliui baigiant išsisukti, užlenkto veleno galas mažiau slegia svirtį (4), ir gumos juostelė (6) pritraukia antrąjį šios svirties galą arčiau veleno taip, kad ši, praeidama pro užrakto svirtį (12), ją nustumia nuo kabliuko (13). Svirtelė (12) atsilenkia, ir kilpa (14) nuslysta. Troseliai (11) atsipalaiduoja. Spyruoklės (10) pasuka apatinio rotoriaus mentes į autorotacijos kampą. Gumos juostelė (18) priglaudžia stabilizuojančias plokšteles prie liemens. Sraigtasparnis pereina į autorotaciją ir palengva leidžiasi žemyn. Esant terminėms srovėms, sraigtasparnis gali skrieti.
Su šiuo sraigtasparniu buvo atlikta daug sėkmingų skridimų.
Paruoštas skridimui modelis sveria 110 g.






Asmenybės

Spauskite foto
A.Gustaitis
J.Dobkevičius
S.Darius
S.Girėnas
F.Vaitkus
Z.Žemaitis
R.Marcinkus
L.Peseckas
J.Pyragius
B.Oškinis
P.Motiekaitis